Profielwerkstuk Supergeleiding
-
Hallo,
Ik doe mijn Profielwerkstuk over supergeleiding. Ik wil onderzoeken hoe rendabel het is om supergeleiding te gebruiken als middel voor transport. Ik zou de volgende experimenten willen uitvoeren:
-Hoe verandert de zweefhoogte als je de veldsterkte varieert?
-Hoeveel gewicht kan een bepaalde hoeveelheid supergeleider dragen totdat het meissner-effect wegvalt?
Zou het mogelijk zijn om deze experimenten uit te kunnen voeren met de materialen die er op TU Delft beschikbaar zijn? Voor deze experimenten zou ik namelijk supergeleiders van verschillende massa's nodig moeten hebben.
Met vriendelijke groet,
Yassin
-
Beste Yassin,
Op dit moment zit Caspar voor zijn studie in Parijs, hij heeft daarom geen ruimte jou direct te begeleiden. Volgende week is hij terug en zal hij kijken wat hij voor je kan doen.
Vriendelijke groet,
Noor -
[quote=Caspar]Hi Yassin,
Leuke ideeën voor je experiment. De supergeleiders die ik op het science centre tot mijn beschikking heb zijn afgelopen hoogseizoen zeer veel gebruikt en door het enorme temperatuurverschil waaraan de supergeleiders steeds worden blootgesteld zijn ze behoorlijk beschadigd.
We kunnen nog steeds het Meissner effect aantonen, maar de prestaties zijn wel verslechterd. Verder heb ik beschikking over een magneetbaan en vloeibaar stikstof. Maar een manier om de veldsterkte te variëren is er niet per se.Groet,
Caspar Boers[/quote]
Zou het dan alsnog mogelijk zijn om het tweede experiment uit te kunnen voeren, ook al zijn de supergeleiders niet in perfecte staat?
Als je een sterkere magneet hebt zou die toch een grotere veldsterkte moeten hebben?
-
Hi Yassin,
Leuke ideeën voor je experiment. De supergeleiders die ik op het science centre tot mijn beschikking heb zijn afgelopen hoogseizoen zeer veel gebruikt en door het enorme temperatuurverschil waaraan de supergeleiders steeds worden blootgesteld zijn ze behoorlijk beschadigd.
We kunnen nog steeds het Meissner effect aantonen, maar de prestaties zijn wel verslechterd. Verder heb ik beschikking over een magneetbaan en vloeibaar stikstof. Maar een manier om de veldsterkte te variëren is er niet per se.Groet,
Caspar Boers
-
Hi Yassin,
Ik heb helaas maar drie verschillende supergeleiders tot mijn beschikking. Hiervan hebben er twee dezelfde massa en een derde is iets lichter, maar die is op dit moment uitgeleend tot en met 14 december.
Groet,
Caspar Boers
-
[quote=Caspar]Hi Yassin,
Dat is op zich waar. Het probleem is dat de supergeleiders relatief makkelijk blijven zweven boven een aaneenschakeling van rechthoekige neodium magneten. Maar boven de sterkeere magneten (waarvan ik er weinig heb en die dus lastig aaneengeschakeld kunnen worden) blijven ze wat moeilijker zweven.
Maar we kunnen altijd wat proberen natuurlijk.Groet,
Caspar Boers[/quote]
Oké, mooi, dus het zou kunnen. voor het experiment om te meten hoeveel massa 1 supergeleider kon dragen zou ik verschillende massa's van dezelfde soort supergeleider nodig hebben. Hebben jullie die tot jullie beschikking?
-
Hi Yassin,
Dat is op zich waar. Het probleem is dat de supergeleiders relatief makkelijk blijven zweven boven een aaneenschakeling van rechthoekige neodium magneten. Maar boven de sterkeere magneten (waarvan ik er weinig heb en die dus lastig aaneengeschakeld kunnen worden) blijven ze wat moeilijker zweven.
Maar we kunnen altijd wat proberen natuurlijk.Groet,
Caspar Boers