Pws supergeleiding

• Hallo,

Recentelijk zijn wij, Stijn van Essen, Justus Knol en Belle van Osch, van start gegaan met ons profielwerkstuk over supergeleiding. Wij zitten op dit moment in 5 vwo.
    Met onze pws willen we ons voornamelijk focussen op het Meissner-effect en het effect van temperatuurverandering en verandering van de sterkte van het magnetisch veld op supergeleiding. Wij zouden dit graag bij TU Delft komen onderzoeken. Onze vraag is daarom: is dit mogelijk en wat zijn proefjes die met betrekking tot supergeleiding bij jullie uitgevoerd kunnen worden. Op korte termijn is er een door onze school aangewezen pws-week, dus we hopen dat we dan bij jullie terecht kunnen.

Met vriendelijke groeten,
    Stijn van Essen, Justus Knol en Belle van Osch

• PWS TU Delft Team

Beste @bellevosch,

Cool onderwerp! De proeven met het Meissner-effect kan bijna altijd! Een proef om "het effect van temperatuurverandering en verandering van de sterkte van het magnetisch veld op supergeleiding" te bepaling, is wat lastiger. Omdat daarvoor bepaalde opstellingen nodig zijn, die niet vaak zomaar te gebruiken zijn. Wij proberen dergelijke opstelling een keer of 2 per jaar te reserveren met de workshop supergeleiding! Maar deze zal pas plaatsvinden rond november/december.
    Wat betreft het snel langskomen, wordt het ook een beetje lastig. Wij zitten op dit moment midden in onze tentamens (komende 2 weken) en erna hebben we vakantie. Heel misschien kan ik in die week van 8 juli, maar dat is niet zeker. Wanneer zou jullie PWS-week zijn..? Als het in die week niet kan, dan moeten we uitkijken naar eind augustus begin september!
    Ik hoor van jullie.

Groetjes,

Thom

• Hoi @Thom,

Onze pws-week is vanaf 15 juli tot en met 18 juli. Zouden we dan terecht kunnen?

Groetjes,
    Stijn, Justus en Belle

• PWS TU Delft Team

Beste @bellevosch,

Helaas ben ik dan op vakantie.. Dan moeten we erna een dag afspreken ben ik bang!

Met vriendelijke groet,

Thom

• Beste @Thom,

In september, vanaf 16 tot en met 20, hebben wij een tweede PWS-week. Zou het dan wel kunnen?

Groeten,
    Stijn, Justus en Belle

• PWS TU Delft Team

Beste @bellevosch,

Dat durf ik nu nog niet te zeggen, maar waarschijnlijk wel!
    Neem tegen die tijd nog eens contact op via het forum!

Groetjes,

Thom

• Hallo @Thom ,

Als we in de week van 16 t/m 20 september bij jullie terecht kunnen, zou dat heel fijn zijn! Is het toevallig ook mogelijk om de volgende vraag bij jullie te onderzoeken en beantwoorden: vanaf welke temperatuur wordt een bepaalde stof supergeleidend?

Groeten,
    Stijn, Justus en Belle

• PWS TU Delft Team

Beste @bellevosch,

Ik denk dat het die week wel moet lukken, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Wat betreft je vraag, heb je al nagedacht hoe je dit zou willen doen en wat zou je hier allemaal voor nodig denken te hebben?

Groetjes,

Thom

• Beste @Thom,

Dankjewel voor je reactie!

We hadden als idee om 2 à 3 supergeleidende metalen tot hun kritische temperatuur af te koelen. Nu is dus de vraag of TU Delft voor ons deze stoffen beschikbaar kan stellen of dat we die zelf moeten aanschaffen. Hierbij gaat het dus om supergeleidende materialen, vloeibaar stikstof en meetapparatuur. We willen de kritische temperatuur bepalen door de verandering in weerstand te meten. Is dit mogelijk om bij jullie uit te voeren?

We horen graag van je.

Groeten,
    Stijn, Justus en Belle

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.