Pws supergeleiding
-
Beste @bellevosch,
Cool onderwerp! De proeven met het Meissner-effect kan bijna altijd! Een proef om "het effect van temperatuurverandering en verandering van de sterkte van het magnetisch veld op supergeleiding" te bepaling, is wat lastiger. Omdat daarvoor bepaalde opstellingen nodig zijn, die niet vaak zomaar te gebruiken zijn. Wij proberen dergelijke opstelling een keer of 2 per jaar te reserveren met de workshop supergeleiding! Maar deze zal pas plaatsvinden rond november/december.
Wat betreft het snel langskomen, wordt het ook een beetje lastig. Wij zitten op dit moment midden in onze tentamens (komende 2 weken) en erna hebben we vakantie. Heel misschien kan ik in die week van 8 juli, maar dat is niet zeker. Wanneer zou jullie PWS-week zijn..? Als het in die week niet kan, dan moeten we uitkijken naar eind augustus begin september!
Ik hoor van jullie.Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom Woudstra,
Onze pws-week is vanaf 15 juli tot en met 18 juli. Zouden we dan terecht kunnen?
Groetjes,
Stijn, Justus en Belle -
Beste @bellevosch,
Helaas ben ik dan op vakantie.. Dan moeten we erna een dag afspreken ben ik bang!
Met vriendelijke groet,
Thom
-
Beste Thom Woudstra,
In september, vanaf 16 tot en met 20, hebben wij een tweede PWS-week. Zou het dan wel kunnen?
Groeten,
Stijn, Justus en Belle -
Beste @bellevosch,
Dat durf ik nu nog niet te zeggen, maar waarschijnlijk wel!
Neem tegen die tijd nog eens contact op via het forum!Groetjes,
Thom
-
Hallo Thom Woudstra ,
Als we in de week van 16 t/m 20 september bij jullie terecht kunnen, zou dat heel fijn zijn! Is het toevallig ook mogelijk om de volgende vraag bij jullie te onderzoeken en beantwoorden: vanaf welke temperatuur wordt een bepaalde stof supergeleidend?
Groeten,
Stijn, Justus en Belle -
Beste @bellevosch,
Ik denk dat het die week wel moet lukken, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Wat betreft je vraag, heb je al nagedacht hoe je dit zou willen doen en wat zou je hier allemaal voor nodig denken te hebben?
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra,
Dankjewel voor je reactie!
We hadden als idee om 2 à 3 supergeleidende metalen tot hun kritische temperatuur af te koelen. Nu is dus de vraag of TU Delft voor ons deze stoffen beschikbaar kan stellen of dat we die zelf moeten aanschaffen. Hierbij gaat het dus om supergeleidende materialen, vloeibaar stikstof en meetapparatuur. We willen de kritische temperatuur bepalen door de verandering in weerstand te meten. Is dit mogelijk om bij jullie uit te voeren?
We horen graag van je.
Groeten,
Stijn, Justus en Belle -
Beste @bellevosch,
Dit soort weerstand metingen zijn redelijk lastig te doen, aangezien de meetapparatuur niet zo maar gebruikt kan worden. Wel zou je op een andere manier kunnen aantonen dat een stof supergeleiden wordt vanaf een bepaalde temperatuur (hoe?). Op deze manier is het makkelijker uit te voeren!
Wat sowieso altijd kan bij ons is het spelen met het Meissner effect en flux pinning dvm supergeleiders, stikstof en magneten!
Ook geven wij een paar keer per jaar een workshop supergeleiding waar een meting, zoals jullie zouden willen doen, wordt uitgevoerd. Wanneer deze plaats zal vinden is nog niet duidelijk, zorg er daarom voor dat je het interesse formulier invult (https://pwstudelft.nl/workshops/workshop-supergeleiding/).Ik hoor van jullie.
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra,
Dankjewel voor je reactie!
Bedankt voor de tip van de workshop supergeleiding, we hebben aangegeven interesse te hebben in het volgen van deze workshop. Het is jammer dat we de apparatuur om deze metingen uit te voeren niet kunnen gebruiken, maar dat is ook zeker begrijpelijk. Een goed alternatief zou zijn om een klein magneetje op een supergeleider te leggen voordat de kritische temperatuur is bereikt en waar te nemen bij welke temperatuur het Meissner effect op treedt. Het probleem met deze methode leek ons dat we dan een lagere temperatuur meten dan de echte kritische temperatuur, omdat een magnetisch veld de temperatuur waarop het Meissner effect optreedt verlaagt. Het lijkt ons ondanks dat feit alsnog de beste oplossing, zouden we dit experiment wel uit kunnen voeren?
We horen graag van je,
Stijn, Justus en Belle. -
Beste Thom Woudstra,
Is het daarnaast ook mogelijk om dit experiment dan ergens in week 38, vanaf 16 tot en met 20 september, in Delft uit te voeren?
Groetjes,
Stijn, Justus en Belle -
Beste Stijn, Justus en Belle,
Volgende week zou het experiment wel gedaan kunnen worden, alleen kan ik nog niet met zekerheid zeggen op welke dag. Is de week er na ook een optie? Ik kan je maandag laten weten welke dag het experiment eventueel gedaan kan worden.
Groetjes Coco
-
Hallo Coco Polderman,
Volgende week is de door onze school ingeplande pws-week. We hebben dan geen lessen zodat we aan ons profielwerkstuk kunnen werken, dus het liefst komen we ergens volgende week langs.
Groeten,
Stijn, Justus en Belle -
Beste Stijn, Justus en Belle,
Dan laat ik jullie morgen weten wanneer deze week zou kunnen. Er moet vloeibare stikstof aanwezig zijn, dus ik hoop dat dat er op tijd nog kan zijn. Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes Coco
-
Hi Coco Polderman,
Weet je al of we ergens deze week terecht kunnen en of er vloeibaar stikstof aanwezig is?
Groetjes,
Stijn, Justus en Belle -
Helaas is deze week niet meer mogelijk. Ik laat jullie zo snel mogelijk weten, wanneer het wel weer mogelijk is. Als er eventueel geen dagen zijn dat jullie door de weeks kunnen zouden we eventueel een keer in het weekend kunnen afspreken voor het proefje.
Groetjes Coco
-
Hi Coco Polderman,
Jammer dat het nu niet lukt. Wij hebben echter wel een deadline begin oktober om ons conceptverslag in te leveren en hebben na het experiment ook nog even tijd nodig om het onderzoek uit te werken, zou je daarom met zekerheid kunnen zeggen of we nog in september kunnen komen, denk je? Anders moeten we namelijk even op zoek gaan naar een alternatief.
Groetjes,
Stijn, Justus en Belle -
Ik heb een aanvraag gedaan voor het benodigde stikstof voor aanstaande donderdag middag. Komt dat jullie uit? Anders zal het pas in oktober weer kunnen...
Ik hoor het graag!
Groetjes Coco -
Top, bedankt! We komen graag langs aankomende donderdag! Hoe laat en waar moeten we zijn?
Groetjes,
Stijn, Justus en Belle -
Hoi Belle,
Ik heb voor jullie nu een ruimte gereserveerd voor aankomende donderdag vanaf 2 uur in het Science Center in Delft. Ik heb helaas alleen nog geen reactie over de aanwezigheid van stikstof, die nodig is voor het experiment dat we gaan doen. Ik ga er van uit dat dit er is, maar kan nog niks beloven. Maar voor nu gaan we er gewoon van uit dat we het experiment donderdag gaan uitvoeren!
Kunnen jullie je telefoonnummers mailen naar scholierenlab@tudelft.nl en vermelden dat jullie al contact hadden met mij? Dan zorg ik dat alles klaar is verder en neem ik nog contact met jullie op via de telefoon.
Groetjes Coco