Hoe blijft een vliegtuig in de lucht? Help!
-
Dag allemaal ,
Ik ben dit jaar begonnen met ons PWS. Ik heb zelf al ongeveer een onderwerp gevonden dat zich bevindt in de Natuurkunde. We dachten iets aan vliegtuigen omdat we zelf graag piloten willen worden. Als hoofdvraag hebben we: Hoe kan het dat een vliegtuig in de lucht kan blijven?
We weten niet echt hoe we verder op dit onderwerp in kunnen gaan omdat de hoofdvraag zo globaal lijkt. We hebben al geprobeerd om deelvragen te verzinnen die erbij passen, namelijk:
-Hoe kwam iemand op het idee om nou daadwerkelijk een vliegtuig te bouwen?
-Wat voor wetten/krachten komen bij het vliegen kijken?
-Wat is het verschil en de overeenkomst tussen vliegen met een vliegtuig en het vliegen van een vogel.
-Is er een verschil tussen het vliegen in een warm lucht of een koud lucht? (met twijfels over deze deelvraag)Dit was iets dat we heel snel bedacht hadden, want we hebben gewoon echt geen idee wat we als deelvraag konden gebruiken en hoe we ons PWS moeten aanpakken. Daarnaast is het ook zo dat we niet veel mensen kennen die veel kennis hebben op dit gebied. Graag vragen we jullie om hulp. Hebben jullie zelf nog ideeen waar we het best in kunnen verdiepen om zo een hoog cijfer te kunnen behalen .
Ons doel is om uiteindelijk een best wel ingewikkeld(niet al te moeilijk voor ons) concept over het vliegen maar tegelijkertijd ook een begrijpbaar en niet al te manier om het uit te kunnen leggen. Het is ook zo dat we er minimaal 160 uur aan dit project moeten besteden. Dus moeten we het ook kunnen volhouden aan dit onderwerp.
Ons vraag is dus of we hierbij begeleiding van jullie kunnen krijgen, met het aanpakken van ons PWS, de onderwerpen, en allerlei concepten rondom het onderwerp. Graag bedanken we jullie voor het tijd nemen van het lezen en voor de hulp!
met vriendelijke groeten,
Herman -
Jo Herman
Sorry voor de late reactie. We zijn op dit moment druk bezig met tentamens schrijven.
We kunnen jullie zeker met het een en ander helpen. Voor het helpen en adviseren gebruiken wij dit forum zodat andere scholieren ook mee kunnen lezen.
Jullie hoofd- en deelvragen zien er trouwens goed uit. De laatste zou ik weghalen, want dat is denk ik niet zo relevant. Als tip heb ik voor jullie dat de vragen zeer breed zijn.
Bijvoorbeeld zijn er honderden boeken geschreven over de wens van de mens om te kunnen vliegen. Ook het verschil tussen een vogel en een vliegtuig is een zeer brede vraag. Ik denk dat het misschien handig is om deze vragen aan te snijden.
Als je wat ingewikkelds wil uitzoeken zou ik ook op een aantal technische vragen in gaan. Denk hier bijvoorbeeld aan de liftkracht en hoezo een vliegtuig nou in de lucht kan blijven. Daar kun je dan ook kijken wat voor factoren een invloed hebben op de liftkracht.
Wat mij zeer uitdagend maar heel leuk lijkt is om een onderzoek te doen naar de gevaren van het doorvliegen van een aswolk met een turbine vliegtuig. Dit zou meer een literatuuronderzoek zijn, maar natuurlijk is dit wel hoog interessant om je in deze tijd hier op in te verdiepen.
Als je alvast wat meer inspiratie wil, kun je het beste een beetje in het forum gaan zoeken over vleugelprofielen, windtunnels, liftkracht, e.d.
Groetjes,
Joost