PWS Supergeleiding
-
Hi Erik en Tijn,
Tot mijn beschikking heb ik:
- een supergeleider
- een magneetbaan
- vloeibare stikstof
Niet tot mijn beschikking:
- een opstelling om het gewicht te meten dat de supergeleider kan tillen
- een opstelling om de weerstand te meten
Check even de supergeleiding workshop en lees in de beschrijving wat we daar gaan doen. Misschien is dit iets voor jullie?
http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/workshop/supergeleiding/Groet,
Caspar
-
Beste Caspar,
We gaan kijken of we gewichtjes mee kunnen nemen. Klopt het dat er nog contact met ons wordt opgenomen over de pws middag? Anders kun jij ons misschien vertellen hoe laat we waar precies moeten zijn?
We gaan zoveel mogelijk een uitgewerkt plan maken van wat we gaan doen, zodat we alles kunnen doen wat we willen op die middag.
Groeten,
Tijn en Erik -
Beste Caspar,
Zoals ik heb aangegeven in mijn vorige bericht hebben wij op de dag van die workshop schoolexamens. Helaas kunnen wij daar dus niet aan deelnemen.
Onze vraag is dus of wij op een andere dag onze proefjes zouden kunnen doen.
Groeten,
Tijn en Erik -
Beste Caspar,
We hebben ons ingeschreven voor de PWS middag op 26 november. Het proefje om de weerstand te meten willen we doen door een stroomkring te maken door de supergeleider met een voltmeter parallel geschakeld. We willen dan 2 keer het voltage meten, op kamertemperatuur en als het supergekoeld is.
Het proefje met de draagkracht van een supergeleider willen we doen door gewichtjes op de zwevende supergeleider te plaatsen totdat deze niet meer zweeft. Is het nodig dat wij spullen meenemen naar de PWS middag?
Groeten,
Tijn en Erik -
Hi Tijn en Erik,
Dat deel heb ik waarschijnlijk overheen gelezen.
Een andere dag zou kunnen. Jullie kunnen je dan het beste inschrijven voor de PWS-middag op een dag dat ik aanwezig ben.
Dit alles wel met de kanttekening dat ik dan niet alle material tot mijn beschikking zal hebben die jullie nodig hebben. Dat wil zeggen dat jullie voor de opstelling om de weerstand te meten en de opstelling om het gewicht te meten zelf nog iets zullen moeten verzinnen. Hier zouden we eventueel samen aan kunnen werken, maar niet van begin tot eind. Dus ik zou het wel fijn vinden om van jullie eerst een plan te ontvangen hoe je die opstellingen zou willen bouwen.Groet,
Caspar Boers
-
Hallo Tijn en Erik,
Wanneer hebben jullie je aangemeld voor de pws-middag en voor welke dag? In principe beginnen de PWS-middagen om 14uur op het Science Center in Delft, houd daar rekening mee.
Op dit moment zit Caspar in Parijs voor zijn studie en kan hij jullie niet direct te woord staan. Vertrouw er op dat het goed komt, hij is volgende week weer aanwezig.
Groet,
Noor -
Hi Jongens,
Ok mooi! Dan zie ik jullie de 26ste. Hebben jullie zelf een supergeleider? Het zou handig zijn als jullie zelf wat gewichtjes meenemen die jullie willen testen. Jullie zullen vooral goed moeten nadenken hoe jullie de proef precies willen gaan doen en welke materialen jullie hierbij nodig hebben. Denk daarbij ook aan kleine dingen. Check daarna nog een keer met mij of alles wat jullie nodig hebben ook aanwezig is. Voltmeter is aanwezig. Supergeleider, vloeibaar stikstof en magneetbaan ook.
Er is wel ruimte om te improviseren tijdens de PWS-middag, maar hoe beter jullie zijn voorbereid hoe beter de resultaten uiteindelijk zullen worden.Groet,
Caspar Boers
Er is wel ruimte om te improviseren tijdens de PWS middag, maar er zullen meerdere leerlingen zijn die ik ga helpen en hoe beter jullie je voorbereid hebben -
Beste Noor,
We hebben ons op 23 oktober aangemeld voor de pws middag van 26 november.
Groeten,
Tijn en Erik -
Beste Erik,
Helaas weet ik hier het antwoord niet op, vanaf maandag kan je een reactie verwachten.
Mvg,
Noor -
Beste Noor,
Ik had nog een vraagje: We willen graag testen hoeveel gewicht een supergeleider kan dragen, dat willen we doen door middel van gewichtjes. Caspar had ons gevraagd zelf gewichtjes mee te nemen en dat is mogelijk, maar we weten niet in welke orde van grootte die gewichtjes moeten zijn. Daarom de vraag of jullie weten hoeveel gewicht zo'n supergeleider ongeveer kan dragen, zodat we weten wat voor gewichtjes we mee moeten nemen.
Groeten,
Erik -
Hi Jongens,
Ik heb zelf nog niet eerder met gewichtjes getest, maar ik denk in de orde 1-100 gram.
Tot morgen!
Groet,
Caspar Boers