Gasmodel
-
Hallo allemaal,
Sinds voor de zomervakantie ben ik bewust begonnen met programmeren (in C++) omdat het me interessant leek, en omdat ik het wil gebruiken voor mijn PWS. Ik heb lang na zitten denken maar het leek mij interessant om met een bepaalde library (in dit geval SFML) een gasmodel na te bootsen, mbv gaswetten en intermoleculaire krachten. Ik moet voor 30 januari een hoofd en deelvragen hebben, alleen kan ik niet op een hoofdvraag komen... Ik ben al heel dichtbij een concreet onderwerp, maar het komt er maar niet van. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen? Ik zelf dacht eerst, aangezien SFML in 2D is, om af te vragen of de gaswetten die bij ons gelden ook in 2D gelden. Heeft iemand dus een beter of totaal ander idee?
Mvg,
Olivier Kokkedee -
@Olivier-Kokkedee
Hallo Olivier,Je hebt een erg leuk onderwerp gekozen. In veel bedrijven en universiteiten zijn gasmodelen belangrijk voor begrip of simuleren van situaties. Misschien is dit model iets wat in de buurt zit bij wat je in gedachte hebt. Dit is een simulatie van ideale gasdeeltjes die bewegen volgens het principe van random walk. In de wetenschap wordt dit model gebruikt om een begrip te krijgen van diffusie (beweging van deeltjes). Zelf heb ik dit voor een vak moeten programmeren in Matlab alleen dan op kleine schaal met een paar moleculen. Ik zal je de opdracht die hierbij hoorde even mailen, dan zou je daar naar kunnen kijken.
Als je graag een gasmodel wil programmeren, dan kun je het best denken aan een hoofdvraag zoals bijvoorbeeld: Hoe kan (...) in SFML worden gesimuleerd?
Deelvragen zouden dan theorie kunnen zijn over het principe, wiskundig model, mogelijke toepassingen en natuurlijk het programmeren ervan.
Wellicht zou je ook even bij ons stappenplan kunnen kijken bij ontwerpen. Een ontwerp pws zit anders in elkaar dan een standaar pws met hoofd- en deelvragen. Hier gaat het dan om een probleemstelling en een plan van eisen over wat je model moet kunnen. Dit is misschien meer van toepassing bij jou project.Laat even weten wat je denkt en ga even langs je docent en vraag wat hij/zij er van vind.
Groetjes,
Sanne -
Hallo Sanne,
Ten eerste wil ik je hartstikke bedanken met je antwoord!
Ik heb de applet bekeken die je in je antwoord hebt vermeld. Ik heb dit al gemaakt, iets simpeler, zonder al die opties, maar het principe is haast hetzelfde: geen tussenwerkende krachten en de botsingen lijken als die van Newton. Dit is allemaal nog vrij algemeen, maar mij lijkt het denk ik goed om juist een toepassing te hebben. Hier is dus mijn struggle: ik heb niet echt een idee wat is hiermee zou kunnen doen... wat mij sowieso beter lijkt om tussenwerkende krachten mee te nemen en de Van der Waals vergelijking. Maar met het vinden van een toepassing, om dus gewoon met een zelfgemaakte simulatie iets te onderzoeken, dat is juist hetgeen wat ik wil hebben! Weet jij daar wat op?mvg,
Olivier Kokkedee -
@Olivier-Kokkedee
Hallo Olivier,Als je een goede toepassing wil kun je het best kijken naar de scheikundige industrie. Twee voorbeelden die ik kan noemen zijn:
- het ontwerp van een gassilo. Engineursbureaus moeten gassilos kunnen ontwerpen die voor meerdere factoren (van binnen en buiten) bestand moeten zijn. Hiervoor worden veel modellen gebruikt.
- de andere richting is een gasreactor. Hierbij zou je kunnen nagaan hoe de reactie het best verloopt aan de hand van hoe de gassen zich gedragen. Bij ontwerp (het gasmodel) moet je dan nagaan wat is de juiste temperatuur om genoeg energie input te hebben om de reactie te laten verlopen? Dat heeft veel te maken met de interacties tussen molecullen.
Op internet zul je even naar artikelen moeten zoeken over verschillende processen. Het is even zoeken maar er moeten veel verschillende processen beschreven zijn in de literatuur.
Groetjes,
Sanne