Onderzoek PWS
-
Beste TU Delft,
Wij zitten nu in ons examenjaar en daarvoor moeten wij een PWS maken.
Ons PWS gaat over de stroomlijning. Wij willen graag uitzoeken wat voor punt het beste is voor op een raket.
Een parabool, piramide punt etc.
Wij hebben daar alleen een windtunnel voor nodig.
We willen graag de verschillende raketten in de windtunnel doen om dan de snelheden aan te passen.
Dan kunnen we dus de F aflezen. We hebben nu dus F, Rho, V en de massa.
We willen graag de formule F=0,5 C Rho M V2 gebruiken.
Dit materiaal hebben we alleen helaas niet op onze middelbare school.
Zouden wij ons onderzoek misschien bij jullie kunnen doen?
Wij zouden graag gebruik maken van de windtunnel.
Ik hoor graag van u.Met vriendelijke groet,
-
Beste, @thijsvisscher
Begrijp ik het goed dat je graag de weerstand zou willen meten?
De formule die je beschrijft met V de snelheid, rho de dichtheid en M de massa klopt niet helemaal, want je komt niet uit op de eenheid van Newton... De formule van de drag is 1/2 rho v^2 * cw * S, waarbij S de surface is.Groetjes,
Juul
-
Beste Juul,
Ik denk dat ik inderdaad een foutje heb gemaakt in de formule. De formule die we willen gebruiken is F= 0,5 * C * Rho * v^2 * S. Met die formule willen we dan de weerstand meten
Groetjes,
Thijs Visscher
-
Hoi Thijs, @thijsvisscher
we hebben hier op de TU inderdaad een windtunnel die voor PWS doeleinden gebruikt kan worden. Je te testen model moet je bouwen volgende bouwhandleiding op deze site. De weerstand wordt dan met een krachtmeter gemeten.
Als je hier gebruik van wil maken kan je langskomen op een PWS middag wanneer iemand van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aanwezig is. De eerst komende middag is 20 december, maar die zit helaas al vol. De volgende PWS middagen zijn nog niet geplanned. Houd de site dus goed in de gaten om je op tijd aan te melden.
Groetjes,
Juul