Lift coëfficiënt
-
Hoi Juul,
Ik ben afgelopen donderdag bij je geweest om mijn vleugelprofielen te testen in de windtunnel. Ik heb mijn metingen verwerkt in tabellen en grafieken, en dit roept vragen bij mij op. Uit de metingen komt namelijk dat voor hetzelfde vleugelprofiel bij dezelfde hoek een andere CL geldt als de snelheid anders is. Maar volgens mij verandert CL alleen als de hoek verandert en zou hij constant moeten zijn als de hoek hetzelfde is, ook al is de windsnelheid anders. Ik hoop dat je me kan helpen!
Groetjes, Lisa
-
@lliissaa_b
Hoi Lisa,Klopt inderdaad! Is er een relatie toe te schrijven of verschillen de de Cl waarden willekeurig? Als het willekeurig is zou het gewoon de onnauwkeurigheid van de meetinstrumenten kunnen zijn.
Groetjes,
Juul
-
Hoi Juul,
De CL waarden verschillen nauwkeurig, dus ik heb nu in een grafiek voor alle gemeten hoeken de dynamische druk uitgezet tegen de liftkracht en uit de steilheid van de lineaire lijn de CL gehaald die dus het best overeenkomt met alle gemeten CL waarden.
Groetjes, Lisa
-
Hoi Lisa,
Wat wil je precies aantonen met je meetgegevens? Wellicht heb je niet de juiste elementen tegen elkaar uitgezet voor je doel.
Groetjes,
Juul