Oscillerende reacties
-
Re: chemische klok
Beste Margje,Ik doe mijn pws over oscillerende reacties. Nou ben ik op zoek naar voorschriften voor de Briggs-Rauscher reactie, de Joodklok en de Blue-gold-reactie. Zouden jullie mij eraan kunnen helpen?
Groetejes Lisa
-
@Lisawijtenhorst
Hallo,Vorige week was ik met vakantie en ik had daarom nog niet naar je vraag gekeken. Ik kan je wel helpen om op gang te komen. Zou je eerst even mij een indicatie kunnen geven over hoe ver je in je project bent? Heb je al definitieve hoofd- en deelvragne opgesteld of kan ik hier al bij helpen? En lukt het literatuur onderzoek al een beetje?
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Hallo Sanne,
Wij moeten nog met ons project beginnen, maar hebben al wel vragen paraat. Onze hoofdvraag luidt: Hoe wordt de reactiekinetiek van oscillerende reacties beïnvloedt?
Met de volgende deelvragen:- Wat voor invloed oefent de concentratie van de aanwezige stoffen uit op oscillerende reacties?
- Wat voor invloed oefent de temperatuur uit op oscillerende reacties?
- Wat voor invloed oefent de aanwezigheid van verontreinigingen uit op de oscillerende reacties?
dit gaan we dus onderzoeken voor de Briggs-Rauscher reactie, de Joodklok en de Blue-gold-reactie (een variatie op de Belousov-Zhabotinsky reactie).
We hebben al een aantal goede sites gevonden ben nodige literatuur, maar meer is altijd welkom.
Het is zeer lastig om precieze voorschriften te verkrijgen en vandaar mijn verzoek of u tot beschikking bent tot deze voorschriften?
Met vriendelijke groeten,
Lisa -
@Lisawijtenhorst
Hallo Lisa,Jullie zijn al goed op weg en ik denk dat jullie een goed onderzoek kunnen doen met jullie project!
Over het algemeen zien de vragen er goed uit. Als ik een suggestie zou mogen doen dan zou ik aan het eind van de hoofdvraag, voor de volledigheid, toevoegen: ... beïnvloedt door verschillende factoren(/variabelen)? Hiermee laat je in de hoofdvraag al weten dat je naar verschillende factoren/variabelen gaat kijken.Ik ben even voor je gaan rondzoeken op internet. Omdat deze reacties aparte verschijnselen zijn en ook nog eens leuk om te zien kun je op youtube veel hierover vinden met vaak nog uitleg en voorschrift erbij:
- Briggs-Rauscher reactie 1
- Briggs-Rauscher reactie 2
- Briggs-Rauscher reactie 3
- Joodklok
- Blue-gold-reaction
Als jullie dit op school willen doen is het belangrijk om goed je docent te raadplegen. Het helpt vaak ook om van te voren je plan goed uit te werken en vooral een duidelijk plan maken voor de veiligheid en de risico's. Als je je goed voorbereid dan is het voor de docent makkelijker om jullie te ondersteunen zonder dat het hem/haar te veel tijd gaat kosten.
Als laatste tip is het voor literatuur handig om Google Scholar te gebruiken. Deze zoekmachine van Google zoekt specifiek tussen wetenschappelijke artikelen.
Veel succes!
Sanne -
Hallo Sanne,
Heel erg bedankt! DIt heeft ons goed op weg gebracht. Wij hebben de reactie inmiddels op gang gekregen en daar goede resultaten uit behaald. Echter moeten wij nu nog de Briggs-Rauscher reactie gaan variëren, alleen kunnen wij hier weinig informatie over vinden. Er zijn via Google Scholar veel wetenschappelijke artikelen te vinden, maar wij hebben dan maar toegang tot enkele pagina's omdat een ACS-account verplicht is om het hele artikel te kunnen zien. Nu is onze vraag of u ons kan helpen aan informatie over variaties op de Briggs-Rauscher reactie, zodat wij weten hoe en wat we kunnen variëren.
Groetjes,
Lisa -
@Lisawijtenhorst
Hallo Lisa,In principe zou je dit niet hoeven opzoeken op internet, maar zouden jullie dit ook zelf kunnen onderzoeken en bedenken.
Ik neem aan dat jullie dingen willen gaan variëren om te achterhalen wat welk invloed heeft op je reactie. Jullie kunnen zelf nagaan wat jullie denken wat invloed heeft en hiervoor een lichte variatie zoeken.Groetjes,
Sanne