PWS windturbines
-
Hi,
Ik doe met twee vrienden mijn pws over windturbines. Onze onderzoeksvraag is: Wat is het optimale ontwerp van een windturbine? Hiervoor hebben wij informatie opgezocht over de geschiedenis/ontwikkeling, de werking van een windturbine, materialen en wat voor verschillende soorten er nu bestaan. Als praktisch deel zaten we te denken aan een aantal testen/proefjes waarbij we elk onderdeel kunnen berekenen en zo kunnen kijken wat optimaal is per onderdeel. Kunnen we hiervoor terecht bij tu delft en wat zijn de mogelijkheden?Groetjes,
Stéphanie
-
Beste Stephanie, @steph.co
Windturbines wat leuk! Erg actueel ook nu!
Allereerst een tip: specificeer je onderzoeksvraag verder. Efficient op het gebied van wat en voor wat voor een soort windturbine? Alles is een afweging dus wees specifiek om je onderwerp af te bakenen.Je deelvragen zijn simpelere vragen die je jezelf moet stellen om je hoofdvraag te beantwoorden. Vaak is kennis over de geschiedenis hierbij niet nodig. Wel zou dit onderdeel kunnen zijn van je literatuuronderzoek.
Wat zou je graag willen berekenen voor welke onderdelen? Je bent uiteraard meer dan welkom op de TU om een keer met mij te sparren of om juist een specifiek stukje theorie uitgelegd te krijgen. Ook hebben we een klein windtunneltje staan waar je gebruik van zou kunnen maken.
Groetjes,
Juul
-
Hi Juul,
Super bedankt voor het advies! We zijn hiermee verder aan de slag gegaan en zitten op dit moment nog te werken aan het theoretisch kader. We kijken in ons profielwerkstuk vooral naar de industriele moderne windmolens. Wat we precies willen doen in het praktische deel zijn we nog niet helemaal over uit. We zullen eerst ons theoretisch deel afmaken en als we precies weten wat we willen, zal ik u een bericht sturen. In het praktisch kader zouden we graag proefjes willen doen met de windtunnel. Wij denken zelf aan het testen van de hoek en vorm van de bladen en ook het aantal bladen. Wij twijfelen namelijk of het mogelijk is om andere onderdelen te testen. Wij weten ook niet of het daarom ook slim is om de onderzoeksvraag/hoofdvraag te specificeren op de wieken van de windturbine. In ieder geval fijn om te horen dat we met u kunnen sparren en op de tu terecht kunnen!
-
Beste Stephanie, @steph.co
het effect van vorm op lift en drag kan je inderdaad mooi testen in de windtunnel. Afhankelijk van wat je wil testen is het wel of niet mogelijk om het model rechtop te plaatsen. Tzt kan ik jullie hierover advies geven.
Ik zou je hoofdvraag niet laten afhangen van de proef. De opdracht is om iets te onderzoeken wat je interessant vindt en daar ook een stukje praktisch onderzoek bij te verichten. Dit praktisch onderzoek is dus niet het hoofddoel. Het is bedoeld om de verschillende theorieën die je nodig hebt om je hoofdvraag te beantwoorden te ondersteunen.
Mocht het zo zijn dat jullie school het proefje juist als de hoofdopdracht ziet dan raad ik aan om even met je natuurkunde docent te overleggen!Groetjes,
Juul