PWS alternatieve vliegtuigvormen
-
Beste TU Delft,
Volgend jaar moet ik mijn profielwerkstuk houden. Ik ben zelf van plan om lucht en ruimtevaart te gaan studeren en het lijkt mij het leukst om het PWS te houden over een onderwerp dat daarop aansluit. Ik ben door dit forum heengegaan en ben daarbij een potentieel onderwerp tegengekomen. Hierbij heb ik een onderzoeksvraag geformuleerd:
-Wat zijn de voordelen van alternatieve vliegtuigvormen tegenover het standaard "Kansas City" model?
Ik wil hierbij vooral het "Blended wing body" model behandelen.
Nu is de vraag aan u, of hierover een PWS gedaan kan worden en zo ja, of hierbij ook een praktisch deel mogelijk is. Ik zat zelf aan een test in de windtunnel of iets dergelijks te denken.
Bij voorbaat heel veel dank en graag een reactie.
Met vriendelijke groet,
Willem
-
Beste Willem,
Leuk dat je ook interesse hebt in de studie L&R! Ik denk zeker dat je een PWS over dit onderwerp kan doen. Als ik je goed begrijp wil je onderzoek gaan doen naar alternatieve configuraties voor grote civiele airliners, dat zijn dus de vliegtuigen waar je in stapt als je op vakantie gaat. Klopt dat?
Je hebt een goed onderwerp gevonden, waar veel informatie over te vinden is. Voordat je echter gaat zoeken is het zaak om je hoofdvraag wat scherper te gaan definiëren, en beginnen met onderverdelen in deelvragen. Op die manier kan je gerichter zoeken, en je meer een doel geven om naartoe te werken. De onderzoeksvraag die jij nu noemt is erg breed en wat vaag gesteld. Denk bijvoorbeeld in de richting:
'Hoe zullen vliegtuigen er over 10, 30 en 50 jaar uitzien?' (En met vliegtuigen bedoel ik dus de grote civiele airliners).
Zo stel je een vraag naar een concrete situatie, die je kunt beschrijven, en daarbij kan je deze vraag opknippen in verschillende deelvragen zoals:
'Waarom zien vliegtuigen er nu uit zoals ze eruit zien?'
'Zijn er alternatieve configuraties in de maak voor vliegtuigen, en wat zijn de voor/nadelen daarvan?'
'Hoe haalbaar zijn deze ontwerpen in de huidige luchtvaartindustrie?' etc. etc.Als je je vragen zo meer stelt kan je beginnen met onderzoek doen. Ik hoop dat ik je een beetje richting heb gegeven, als je meer vragen hebt hoor ik het graag!
Ik weet niet in hoeverre een praktisch deel mogelijk is. Wij bieden hier op de TU een windtunnelworkshop aan, waarvoor je je kunt inschrijven via deze site, maar of dat erg interessant voor jou onderwerp is weet ik niet. Als je in een windtunnel wilt testen heb je een hoogwaardig model nodig, wat best wel wat kunde en tijd (en geld waarschijnlijk) vergt om te maken. Denk goed na over wat je wilt en kunt, dan kan ik je helpen met de uitvoering ervan.
In elk geval heel erg veel succes!
Groetjes,
Joost