De restenergie van een windmolenpark opslaan in ammoniak
-
Hallo Mevrouw/Meneer,
Mijn naam is Hanno Holtackers(17), ik zit in 5havo dat betekend dat ik dit jaar een pws (profielwerkstuk) moet maken. (dit onderwerp valt een beetje tussen verschillende onderwerpen ik hoop dat ik bij energie opwekken op de juiste plek zit). Het eerste wat in me op kwam was een idee wat ik al vele jaren heb. dat is: de restenergie van een windmolenpark opslaan in ammoniak. Het onderwerp is helaas niet goedgekeurd door mijn school, omdat het volgens mijn begeleider te hoog gegrepen is voor mij. toch wil ik erg graag meer weten over dit onderwerp en of het mogelijk is wat ik denk. daarom heb ik een afspraak gemaakt met mijn begeleider als ik iemand kan vinden die kan aantonen (of kan benaderen) dat het idee (mogelijk) echt kan werken dan mag ik toch mijn pws over ammoniak houden.
Vandaar dat ik dit bericht stuur met de vraag of het mogelijk is dat er iemand naar mijn idee kan kijken en mijn kan vertellen hoe reëel het idee is en misschien kan helpen met het vervolg van mijn onderzoek.
Ik heb meer details uitgewerkt in het stuk text hieronder. in de text is mijn plan uitgewerkt tot zover mijn kennis gaat. hij is nog niet perfect zowel op het gebied van taal/spelling (ik heb nogal last van dyslexie :) ) als op het technische gebied.Mvg. Hanno Holtackers
De restenergie van een windmolenpark opslaan in ammoniak
Op zee staan meerdere windmolen parken deze parken leveren zo goed al 24/7 stoom. Maar aan de wal is er niet 24/7 zo veel energie nodig en word een deel van de tijd het energie die de parken opwekken “verspild”. mijn idee is om op het mommend dat er een energie overschot is deze energie te gebruiken om ammoniak te maken (het proces van de vorming van ammoniak word uitgelecht onder het kopje hoe) . Deze ammoniak kan worden opgeslagen in tanks in een speciaal gemaakt “gebouw/schip” in de buurt van het park op het mommend dat er een energie tekort is kan deze ammoniak worden verbrand dit levert weer energie op. Dit is inderdaad niet de meest efficiënte manier van energie opslaan/opwekken maar wel een zeer schone. Er komen geen schadelijke stoffen vrij bij het verbranden van ammoniak enkel distikstof en waterstof.
Hoe
Reactie vergelijking van ammoniak: N2+ 3H2 2 NH3
Ammoniak word gevormd uit waterstof en stikstof.
Stikstof: Om de stikstof te verkrijgen kan je gebruikt maken van de lucht. Lucht bevat ongeveer 78.09% stikstof (lucht zoals die op zee niet in een vuile stad). Deze stikstof kan je uit de lucht verkrijgen door bijvoorbeeld een destillatie proces.
Het verkrijgen van stikstof is voor mij nog een onbekend terrein. Ik zal dus proeven moeten doen om aan te tonen hoe en hoeveel stikstof er uit de lucht te halen valt.
Waterstof: de waterstof die nodig is voor het maken van ammoniak kan uit het zee water gehaald worden door middel van elektrolyse. Er ontstaat waterstof en zuurstof de waterstof word gebruikt in het proces en de zuurstof kan terug de atmosfeer in.Even de processen op een rijtje
Op het mommend dat er energie in overvloed is worden er 3 processen in werking gezet. Proces 1 er word zout water gezuiverd tot zoet water. (de grote van de voorraad en de volgorde licht aan de reactie tijd. dit geld voor alle processen)
Proces 2 dit zoete water uit proces 1 word geëlektrolyseerd. Dit vormt zuurstof en waterstof. De ontstane zuurstof kan worden gebruikt op het mommend dat de ammoniak word verbrand. Als er genoeg zuurstof beschikbaar is kan het worden afgegeven aan de atmosfeer.
Proces 3 er word stikstof uit de lucht gefilterd.
Proces 4 de gevormde waterstof uit proces 2 en de gevormde stikstof uit proces 3 word gebruikt om ammoniak te maken. (proces hiervoor moet nog worden onderzocht).Verbranding
De ammoniak die is gevormd word opgeslagen in tanks wanneer er energie nodig is word deze ammoniak verbrand (wat voor een dynamo je hiervoor nodig hebt moet nog worden onderzocht).
Bij de verbranding van ammoniak komt distikstof en waterstof vrij dit is niet schadelijk voor de natuur. Dus een milieu vriendelijke manier van energie opslaan/opwekken. -
@Hanno-Holtackers
Hallo Hanno,Ik heb je vraag gezien en zal even kijken of ik hier morgen of vrijdag voor je op terug kan komen. Is dat goed?
P.S. ik heb ook dyslexie, dus zal er waarschijnlijk overheen lezen ;).
Groetjes,
Sanne -
Hallo Hanno,
Ik heb je stuk nogmaals doorgelezen en voor nu weet ik eigenlijk nog niet genoeg over je project om te zeggen of het haalbaar is, omdat ik niet weet wat je wil gaan doen uit de informatie die je hebt gegeven. Wil je gaan onderzoeken of windenergie opslaan in ammoniak werkt of niet? Of weet je al dat het werkt en wil je dit met proeven gaan demonstreren?
Als je dat tweede wil doen dan begrijp ik je begeleider wel want ik maken van ammoniak gaat niet zomaar lukken zonder de juiste apparatuur en katalysatoren.
Wat misschien wel iets voor je kan zijn is onderzoek naar verschillende mogelijkheden om windenergie op te slaan. Je kunt namelijk allerlei manieren vergelijken. In Nederland zijn ze van plan om windenergie op te slaan in waterstof en dit via pijpleidingen naar het vaste land te vervoeren. Dit is misschien iets waar je in kunt kijken.
Je kunt bij ons op de universiteit proeven doen naar de efficientie van elektrolyse dus misschien is dat iets voor een praktisch deel.
Groetjes,
Sanne