PWS Domotica
-
Hoi,
Ik zit in 6V en ik ga met iemand anders een PWS doen over domotica. Het idee is dat we voor de conciërges een programma maken, waaruit ze kunnen zien wat de status is van alle klaslokalen kunnen zien.
Met de status wordt bedoeld of er mensen aanwezig zijn, of de ramen of deuren open staan, lichten aan of uit staan, etc. De conciërges kunnen al deze info vanaf het programma zien.
Om aan aan al deze info te komen, hangen er sensoren in het lokaal. Deze communiceren met een RPi met Domoticz (=opensource home automation software). Nu willen wij een programma maken waarin de congiërges alle info kunnen zien, bv een platte grond vd school waarop je alle lokalen ziet. De UI van domoticz is namelijk te ingewikkeld/onoverzichtelijk voor dagelijks gebruik door de conciërges. Maar hoe doen we dit?
We zouden hier graag wat hulp bij krijgen!
-
Jeetje mina @arthur
Lastig PWS onderwerp je gekozen zeg. Het klinkt bijna als een geheel product dat je zou kunnen verkopen aan scholen! Wat vet!
Omdat je Domoticz gebruikt dat open source is verwacht ik dat er online veel te vinden zal zijn over programmeren in communicatie met dat systeem. Ik zou aanraden om daar eens goed in te duiken. Als je weet wat de opties zijn om die data op te halen kun je gaan kijken naar een programmeertaal of systeem dat daarop aansluit om die data op te vangen.
Ook kun je misschien een kijkje nemen naar het systeem van Domoticz zelf en onderzoeken waarom dat zo onoverzichtelijk is. Voor hetzelfde geld hebben de conciërges nooit de tijd genomen om die goed in te stellen en kun je het wel gewoon gemakkelijk overzichtelijk maken.
Groeten,
Jip -
Hoi Jip,
Bedankt voor je antwoord!
Helaas is domoticz echt vrij ingewikkeld, ik gebruik het thuis ook. Zeker als je het voor meerdere kamers, laat staan voor een hele school gebruikt, is het niet heel overzichtelijk. En aangezien de conciërges niet heel goed met computers zijn, moeten we het zo overzichtelijk mogelijk maken.Ons idee is om een soort plattegrond te maken van de school, waarin de lokalen rood zijn als er mensen aanwezig zijn, en groen als ze volledig afgesloten zijn. Wij hebben alleen beide geen ervaring met programmeren. Zou het dan gaan lukken om zo'n programma te schrijven?
Of kunnen wij dan bijna beter een heel nieuw programma in plaats van domoticz maken? Dan hoeft het niet te communiceren met een ander programma, alleen moeten wij dan wel programmeren hoe de sensors uitgelezen moeten worden etc.
Alvast bedankt!
-
Hey @arthur
Het wordt wel lastig hoor. Ik denk dat een soort plattegrond maken die al reageert op een gebruiker een goed streven is voor een PWS. Zeker als jullie nog geen ervaring hebben met programmeren.
Met dat gezegd hebbende, op zich moet het dan daarna weer niet heel lastig zijn om als je data krijgt van sensors dat te incorporeren.
Okay ik ben teveel hardop aan het denken. Wat ik denk dat de volgende stap wordt is uitzoeken of je inderdaad zelf die sensors zou kunnen uitlezen buiten domoticz om, dan kun je het denk ik wel doen. Als zoiets niet lukt, en jullie willen wel graag programmeren is een interactieve plattegrond maken al een leuke optie.
Laat maar horen waar jullie onderzoekje op uitkomt.
Groeten,
Jip -
Hoi Jip,
Het is, nadat we wat meer onderzoek hebben gedaan, inderdaad wel lastig ja. Daarom willen wij, aangezien domoticz open source is, aleen de ui en het dashboard van domoticz een beetje aanpassen, zodat het net wat makkelijker in het gebruik is.
Dan blijft ons pws namelijk toch hetzelfde, maar is het toch een realistischer doel.
Wat nog wel een probleempje is: we gaab goedkopere (chinese) sensoren gebruiken die allemaal over 433 mhz werken. Is dit enigzins te beveiligen? Het is namelijk niet zo handig als mensen van buitenaf kunnen zien waar ramen openstaan bijvoorbeeld... 😉
Arthur
-
Hey @arthur
Dat zou ik niet zo goed weten. Ik denk dat omdat het een draadloos mhz signaal is het niet echt te beveiligen valt. Als je het bedraad zou kunnen regelen is dat natuurlijk wel veilig. Ik ga zelf nog even op onderzoek voor je uit maar denk niet dat het beveiligd is nee.
Open source de UI van demoticz aanpakken klinkt als een leuk begin voor jullie PWS. Laat maar weten als jullie vast lopen. Weten jullie iets van het gebruik van GitHub zodat jullie kunnen gaan werken aan de code?
Groeten,
Jip