Automatische bierdop opener
-
Hey @yannespol
Zelf weet ik hier net heel veel van, ik zal je doorverwijzen naar mijn college @Midas-Becker en misschien dat hij wat meer ervaring heeft met goeie actuatoren voor deze bieropener.
Voorlopig kunnen jullie kijken naar ons stappenplan om te kijken hoe jullie het beste aan de gang gaan met het maken van een ontwerp.
Groetjes,
Jip -
Hallo @yannespol ,
Hebben jullie al een schets van een ontwerp? Ik kan jullie wel helpen met meedenken over sensoren en actuatoren. Zouden jullie mij kunnen uitleggen waar jullie lichtsensoren voor willen gebruiken?
Groet,
Midas -
Hé @Midas-Becker,
Bedankt voor de snelle reactie. We zijn bezig met een ontwerp voor ons apparaat, echter lopen we vast op een van de componenten. We hebben namelijk een verticale lineaire beweging nodig voor het openen van het flesje. Hier lopen we een beetje vast, we weten niet echt hoe dit te programmeren/coderen en te ontwerpen.Groetjes Yannes en Tos
-
Hee @yannespol ,
Je zult duidelijker moeten zijn met wat jullie willen bereiken met deze beweging. Hebben jullie je al verdiept in arduino en de sensoren die je daar op kunt aansluiten?
-
Hé @Midas-Becker,
We hebben wat rond gekeken naar verschillende manieren om een biertje te openen. Deze opener zijn we tegengekomen. hierbij is slechts een beweging loodrecht naar beneden nodig. Zo'n rechte beweging léék ons het makkelijkste te programmeren, maar de juiste manier om dit te doen hebben we nog niet gevonden. We vroegen ons dus af of jij tips of ideeën hebt die ons verder kunnen helpen. Hopelijk is het hiermee wat duidelijker en kan je ons helpen.groetjes Yannes en Tos
-
Hee @yannespol ,
Dat is inderdaad een optie. Bedenk wel dat je dan het bierflesje goed moet fixeren en de opener ook sterk op de fles moet drukken zonder dat er ergens speling ontstaat. Voor de beweging kunnen jullie onderzoek doen hoe je zo'n beweging uitvoert met de arduino actuatoren die beschikbaar zijn. Zo kunnen jullie bijvoorbeeld kijken naar een stepper motor die met een lead screw een beweging naar beneden of boven kan maken: https://www.youtube.com/watch?v=G_hTpQ1-rPw. Jullie kunnen ook kijken naar servo's. Blijf lekker filmpjes zoeken op YouTube en dan vinden jullie wat er allemaal met arduino actuatoren kan.
Succes!
-
Hé @Midas-Becker,
Bedankt, we zullen aan de slag gaan met filmpjes kijken op yt over welke mogelijkheden er zijn. We hebben nog een beetje rondgekeken naar de verschillende boards van arduino maar weten niet zo goed wat de verschillen zijn en welke het makkelijkste te gebruiken is en of dit überhaupt iets uitmaakt, misschien dat jij ons iets kan aanraden, en of er nog dingen zijn die we daarbij nodig hebben op de pc. En voor andere ideeën staan we uiteraard altijd open.
Groetjes Yannes en Tos
-
Hee @yannespol ,
Ik kan de arduino UNO aanraden. Dat is de meest basic en toegankelijke arduino. Je kunt gratis de software downloaden. Alle tutorials kun je op de arduino site of youtube vinden.
-
Hey Midas,
We zijn nu bezig met het programmeren van de bieropener, maar we lopen een beetje vast. We krijgen het wel voor elkaar een loop te maken die ervoor zorgt dat de servo van de ene hoek naar een andere aangegeven hoek draait. Het enige is dat we er niet uit komen hoe we de loop kunnen stoppen nadat de servo een bepaalde hoek heeft gemaakt. kan je ons hierbij helpen?
groetjes Yannes en Tos -
Hee @yannespol ,
Ik neem aan dat je liever niet wilt dat de opener constant beweegt maar pas als je een handeling verricht zoals op een knopje drukken of in je handen klappen. Je kunt een "if-statement" in je code zetten. Dit zorgt er voor dat hij pas gaat openen wanneer hij deze input krijgt. Als hij klaar is met openen is het knopje niet meer ingedrukt en zal hij dus ook niet doorgaan met openen. Zo zorg je er voor dat hij opent wanneer je wilt en niet opent als je dat niet wil.
https://www.arduino.cc/reference/en/language/structure/control-structure/if/
Succes!
-
@Midas-Becker Bedankt voor je reactie weer, het is ons intussen wel gelukt om de servo te laten werken wanneer we op een knopje drukken, we hebben nu alleen een probleem met het uploaden vanaf arduino creator en met de servo's zelf. Wanneer we alles uit de arduino halen lukt het wel om een simpel programma te uploaden zoals 'blink' maar wanneer we dan de jumper wires er weer indoen geeft hij of de volgende melding: “avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00,” of hij het uploaden gaat goed alleen werkt niet zoals hij zou moeten werken en voorheen ook deed. We hebben alles al gecheckt, nieuwe servo, nieuwe kabels, nieuwe knop, juiste kabelaansluiting, andere stroomtoevoer en met of zonder breadboard. We zitten op het moment een beetje met onze handen in onze haren en kunnen hierdoor niet verder, ook van internet zijn we niet echt wijzer geworden, misschien heb jij nog enig idee of tips?
groetjes Yannes en Tos
-
Hee @yannespol ,
Dat is wel erg vreemd. Wat voor aansluiting er aan de arduino hangt zou niet uit moeten maken voor het uploaden. Misschien hebben jullie een + en - pool verkeerd om aangesloten en leest de arduino dat?
Groet,
Midas