external pressure
-
Ik en 2 vrienden zijn bezig met ons PWS.
We willen graag de maximale external pressure van een pijp berekenen maar vinden geen goede formule om dit te doen. We zouden dit namelijk graag willen berekenen voor pvc en acryl.
Weet iemand misschien hiervoor een formule die wij kunnen gebruiken.Alvast bedankt
-
Hoi @Stefan-Rooze,
Wat is precies het onderwerp van je profielwerkstuk? Het is vrij lastig een realistische berekening te maken over externe druk. Kun je ook op deze druk komen door een bepaald onderzoek te doen waarbij je de druk meet?
Groeten Stijn
-
Bedankt Stijn voor je reactie.
Mijn vrienden en ik maken een hyperloop. We zuigen hierom de buis tot 1/1000 bar vacuum.
Van mijn docent moeten we naast een experiment ook theoretisch bewijzen of de buis de externe druk die ontstaat aankan.
Ik zou hierom graag willen weten hoe je de maximale druk kan berekenen die de pijp aan kan.
Alvast bedankt -
Hoi Stefan,
Probeer de buis te schematiseren in 2D (=doorsnede).
De luchtdruk van buitenaf is 1 bar.
De luchtdruk in de buis kun je in dit geval stellen op 0 bar. In de praktijk zal dit inderdaad hoger uitvallen, maar omdat de luchtdruk heel klein is, mag je het als het aan mij ligt verwaarlozen.
De omtrek van de buis is het drukvlak.
De tegendruk vanuit de buis moet groter zijn dan de luchtdruk van 1 bar.
Aan de hand van het materiaal dat je gaat gebruiken, kun je de maximale tegendruk bepalen.
Hopelijk kun je hier verder mee!Groeten Stijn