waar gaan de tanks van een raket heen
-
waar gaan de tanks van een raket heen ?
ze vallen naar beneden maar waar landen ze dan is er een soort platvorm waar ze op landen?
dat zei ik graag willen weten
groetjes Robin -
ik ben nog bezich met mijn presentatie
groetjes Robin
-
Beste Robin,
Dat verschilt een beetje per soort raket. Bijvoorbeeld, de Solid Rocket Boosters van de Space Shuttle (die niet meer vliegt) werden op vrij lage hoogte (45km) afgeworpen. Deze hadden een eigen parachute, en vielen zachtjes in de zee. Daar werden ze opgevist door een speciale boot, en opgeknapt en opnieuw gebruikt.
De Russische Proton raket vliegt op een heel giftige brandstof, en de afgeworpen tanks vallen gewoon naar beneden. Daar crashen ze ergens in een woestijn in Kazachstan, waar de restjes brandstof die altijd overblijven gevaarlijk zijn voor planten, dieren en mensen. De Russische overheid betaalt dan ook een schadevergoeding aan de Kazachstaanse(?) overheid elke keer dat ze een Proton raket lanceren.
Als op hele grote hoogte en snelheid een tank wordt afgeworpen, zodat deze net niet in een baan om de aarde raakt, is het zeer waarschijnlijk dat ze helemaal verbranden in de atmosfeer en nooit meer op de grond komen.
In ieder geval berekenen de ontwerpers van de raket waar de tank op aarde neer kunnen komen, en zorgen ze dat ze steden en dorpen vermijden. Het zal dus nooit zo zijn dat er een deel van een raket op je huis zal vallen.
Hoe is het verder met je presentatie gegaan?
Groetjes,
Joost