Pws over Tsunamis
-
Beste Stijn,
Wij staan te midden in ons proces betreffend het PWS over tsunamis. 3 maanden geleden hebben wij contact opgenomen met jou, maar sindsdien hebben wij niks meer van je vernomen. We zijn benieuwd of er mogelijkheden zijn om op korte termijn een bezoek te brengen aan het waterlab. Graag horen wij spoedig iets van je terug!
MVG,
Pim en Ruben
-
Hoi Pim en Ruben,
Goed dat jullie nog een bericht hebben gestuurd! Het is me helaas ontschoten door de drukke opstartperiode.
Wat zouden jullie precies willen testen in het waterlab? Dan kan ik gerichter filteren welke testopstellingen relevant zijn voor jullie onderzoek. Bij een duidelijk plan kan ik dit bespreken bij één van de professoren op het gebied van water.Groeten Stijn
-
Hoi Stijn,
Onze excuses voor de late reactie. We waren nog even bezig met het overleggen met onze natuurkunde leraar.
We hebben een aantal dingen die we graag zouden willen testen, al weten we niet echt wat er mogelijk is bij jullie waterlab. We noemen daarom gewoon de dingen op die we zouden willen testen, en dan kunnen jullie zeggen wat wel en niet mogelijk zou zijn (ook qua hoeveel tijd we hebben).
- We zouden graag het materiaal van van de kust en zeebodem willen aanpassen
- We zouden graag de helling van de zeebodem aan willen passen
- We willen graag de zoutconcentratie van het zeewater aanpassen
- We willen graag kijken of de opwarming van de aarde een invloed heeft op de hoogte van een tsunami
- We willen graag kijken of de sterkte van de aardbeving invloed heeft op de tsunamigolf
- We willen kijken of wind een invloed heeft op de tsunami
- We willen graag kijken of de maan (via eb en vloed) een invloed heeft op de hoogte van een tsunami
- We willen kijken of we op een bepaalde manier de schade die een tsunamigolf kunnen minimaliseren d.m.v. bijvoorbeeld een kust beschermingsapparaat of door een andere factor aan te passen
- We willen kijken of de gasboringen in Groningen een tsunamigolf zouden kunnen veroorzaken
Wellicht schiet ons nog iets ander binnen wanneer we verder gaan met het schrijven van ons PWS, dus dit is nog geen definitieve lijst, maar zeker een begin denken we. We weten dat dit een redelijk grote lijst is, en het kan waarschijnlijk ook niet allemaal getest worden, maar we wouden graag zeker zijn van dat we zoveel mogelijk uit de tests halen.
Van deze factoren willen we uiteindelijk de hoogte/sterkte van een tsunamigolf bepalen, maar we weten niet hoe en of we dit goed en betrouwbaar kunnen meten. Eigenlijk hebben we een slecht idee van hoe we deze tests het beste kunnen aanpakken omdat we dit nog nooit eerder gedaan hebben, en daarom hopen we wel een beetje op jullie hulp bij het testen, omdat jullie meer ervaring hebben. Waarschijnlijk hebben jullie ook al redelijk wat getest op dit gebied, en misschien kunnen we op die manier ook nog van jullie eerdere experimenten wat leren.
En dan over een moment waarop we dit zouden kunnen testen:
In principe kunnen wij op elke dag komen, al is van maandag tot vrijdag het handigst voor ons. Kun je ons hier zo snel mogelijk een datum voor geven, aangezien we over 3 weken de eerste versie van het PWS moeten inleveren.Alvast bedankt voor deze hulp en je antwoord!
Ruben en Pim
-
Hoi Ruben,
Dat is een hele lijst! Goed om te zien dat jullie zo verschillende factoren voor het ontstaan van tsunamigolven willen onderzoeken.
Aangezien sommige onderdelen lastig uit te voeren zijn, heb ik de onderdelen waarvan er kans is dat ze in het waterlab gestest kunnen worden, eruit gefilterd:- Het materiaal van de kust aanpassen
- Een aardbeving simuleren in een grote bak met water
- Een op schaal gemaakte kustbeschermingsmethode toevoegen om te kijken hoe de golf breekt.
Ik heb een mail gestuurd naar het waterlab om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Wanneer er mogelijkheden worden gezien, zal ik dit direct doorspelen naar jullie!
Groeten Stijn
-
Hoi Stijn!
Dat is goed om te horen. Het is nu echter wel al bijna twee weken geweest, en de tijd begint voor ons een beetje te dringen, omdat de deadline al snel dichterbij komt. Zou je ons misschien een idee kunnen geven van hoe lang het nog zou kunnen duren voor we een afspraak hebben? We zijn bang dat als het nog veel langer duurt, het te laat is om dit bezoek nog te kunnen verwerken in ons PWS, en dan kan de afspraak niet meer door gaan.
Hopelijk tot binnenkort!
Ruben en Pim
-
Hoi Ruben!
Ik ga nogmaals mailen en desnoods bellen als er niks uit komt. Sorry voor het ongemak!
Stijn
-
Stijn Smits Het is jammer dat er niks meer van gekomen is... We hadden graag een experiment uit willen voeren maar ik denk dat we kunnen aannemen dat dat niks meer wordt. Nu moeten we nog maar zien of we een ander experiment ergens kunnen uitvoeren. De deadline voor ons PWS is namelijk deze december al, en we hadden wel gerekend op een experiment in jullie waterlab. Zo professioneel zal het nu niet meer worden, maar goed. Bedankt voor de poging.
Ruben en Pim
-
Ruben Lange
Beste Ruben,Door de tentamenperiode is mij dit helemaal ontschoten. Zouden jullie de woensdagmiddag vrij kunnen houden?
Ik ga dinsdagmiddag langs het waterlab om de mogelijkheden te bekijken.
Ik zal jullie direct hierna bellen om te vertellen wat de mogelijkheden zijn. Het gaat helemaal goedkomen! :) -
Stijn Smits
Ok bedankt! Dat is goed om te horen. Woensdag kunnen wij wel vrij krijgen van school hiervoor, dus dat is prima.Tot dan!
Ruben
-
Stijn Smits Oja trouwens: Ik denk dat jij niet een telefoonnummer van mij hebt, en ik ook niet van jou. Is het misschien handig om dit gesprek voort te zetten op WhatsApp? Dan kunnen we misschien wat directer communiceren, wat misschien wel handig is als we binnenkort een afspraak proberen te maken. Ik hoor het wel,
Ruben
-
Ruben Lange Daar heb je helemaal gelijk in, haha. Klinkt goed! Ik heb je een mail gestuurd met mijn nummer.
Over morgen is er echter nog onzekerheid. De verantwoordelijke van het waterlab is op vakantie, dus ik heb een andere persoon benaderd.
Ik houd jullie via WhatsApp op de hoogte.
Anders moeten we helaas een afspraak voor volgende week maken, vrees ik.