Kernfusie (Farnsworth-hirsch reactor)
-
@ThymenWoldhuis
Hoi Thymen,Je hebt een erg ambitieus plan. Heb je al met je docent besproken of ze spullen op school hebben? Meeste middelbare scholen hebben sowieso een vacuümpomp.
Ik zal even voor je uitzoeken of wij wellicht wat kunnen doen om je te helpen, maar ik kan niets beloven.Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Om te beginnen: dankjewel voor je antwoord. Wij hebben op school inderdaad wel een vacuümpomp, alleen is deze een beetje oud en kan maar 1 minuut lang aan staan, wat best onhandig is voor mijn profielwerkstuk. Verder hebben wij niet zo veel apparatuur op school staan waar ik mee kan werken.
Met vriendelijke groeten,
Thymen
-
@ThymenWoldhuis
Beste Thymen,Misschien kunnen we je toch helpen met een (demo)fusor maken, maar het is voor ons dan belangrijk om te zien dat je goed voorbereid bent, je best doet en hoe ver je onderhand met je PWS bent.
Je bent waarschijnlijk nog redelijk vroeg in je PWS, maar heb je al hoofd- en deelvragen gemaakt? Heb je voor mij trouwens ook een voorschrift hoe je de fusor maakt, want ik ben wel benieuwd?!Ik zou willen voorstellen dat we eerst even samen kijken hoe het staat met de basis van je PWS. Hier kan ik ook bij helpen. Als we hier dan een overzicht van hebben dan kan ik kijken of we je kunnen helpen of miss een ander proef kunnen bedenken.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
Sorry voor het laat reageren; ik heb een drukke tijd achter de rug. Wat fijn dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik ben inderdaad nog erg vroeg in mijn PWS, maar ik heb al wel een paar vragen verzonnen. Hoofdvraag: Hoe kan kernfusie het (toekomstige) energietekort oplossen? Met als deelvragen: Wat is Kernfusie? / Wat zijn de verschillende variaties van kernfusie? / Wat zijn de alternatieve energiebronnen? / Hoe beinvloeden verschillende factoren, zoals vacuum/voltage/magnetisme, de kernfusie?
Hier is een schema van de fusor die ik wil gaan maken. Het ziet er misschien erg ingewikkeld uit, maar ik kan een paar van deze dingen weglaten, zoals de monitor en neutron detector.
Verder zei je dat we even samen kunnen kijken naar de rest van mijn profielwerkstuk; is het mogelijk dat ik een keer langs kan komen ofzo, of op een andere manier.
Thymen
-
@ThymenWoldhuis
Hoi Thymen,Het handigst lijkt me eerst even om wat dingen te bespreken via het forum, zodat je al redelijk wat kunt voorbereiden. Maar daarna kunnen we zeker een keer afspreken en dat zou ook kunnen in combinatie met de persoon die je kan helpen met de fusor.
Je hoofd- en deelvragen zien er goed uit. Misschien een goede toevoeging om een deelvraag over het (toekomstige) energietekort toe te voegen. Hier kun je dan uitleggen wat de energievraag van nu en over een paar jaar is.
Hoe gaat het met het vinden van informatie? Google scholar kan je wellicht helpen want deze zoekmachine van Google zoekt specifiek tussen wetenschappelijke artikelen.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
De afgelopen paar dagen heb ik me wat meer ingelezen in het onderwerp en heb al een stuk van mijn documentatie af. De deelvraag die jij aanraadde heb ik er zeker bij gedaan.
Ik ga dan nu beginnen aan een plan voor het bouwen van de fusor. Deze heb ik dan waarschijnlijk over een week of twee af.
Verder heb ik geen nieuwe informatie maar dan weet je in ieder geval dat ik er nog wel mee bezig ben.
Mvg,
Thymen
-
Sanne Nielsen
Hey Sanne,Ik heb de laatste paar dagen even zitten kijken om een duidelijk plan te maken voor mijn project; alleen dat gaat niet zo heel makkelijk. Ik vind het namelijk best moeilijk om in te schatten wat ik allemaal nodig heb, mede omdat ik niet helemaal weet wat ik kan verwachten op de TU. (Ik kan bijvoorbeeld wel een lijstje maken met spullen, maar ik weet nog niet hoe moeilijk ik het ga maken omdat ik niet weet tot welke materialen ik beschikking heb bij jullie).
Kunnen wij een keertje afspreken om daar even over te praten? Dat mag van mij gewoon op een doordeweekse dag en dan kom ik uiteraard zelf naar de campus toe.
Thymen
-
@ThymenWoldhuis
Ik zal even kijken wat mogelijk is. Wellicht dat je op een pws middag kunt langskomen in Delft. Ik zal even uitzoeken of ik een gesprek met een collega van mij kan regelen die wat meer weet over kernfusie. Dinsdag heb ik een vergadering met iedereen en dan vraag ik wel even naar de mogelijkheden.Groetjes,
Sanne -
@ThymenWoldhuis
Hallo!Het heeft even geduurd maar ik heb deze week eindelijk met mijn collega gesproken, Thom. Hij kan je wel helpen met brainstormen over het onderwerp. Hij staat momenteel zelf niet ingeroosterd voor de pws middagen, maar je kunt zelf met hem een afspraak maken omdat hij flexibel in zijn tijd is. Ik zal vragen of hij via dit topic op het forum contact met je kan opnemen.
Veel succes nog!
Groetjes,
Sanne -
Beste @ThymenWoldhuis,
Ik wil je zeker helpen met je PWS! Graag hoor ik van je of je nog langs wilt komen.
Ik ben redelijk flexibel dus.
Tot snel.Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Heel erg bedankt dat je wilt helpen. Ik heb in de tussentijd een paar aanpassingen gemaakt aan mijn profielwerkstuk. Ik heb wat proefjes gedaan op school met plasma's maken enzo en heb mijn hoofdvraag veranderd naar 'hoe dicht kan je bij kernfusie komen met 'normale' materialen?' (dit ga ik nog beter formuleren maar dit is het in principe).
Ondanks dit vind ik het nog steeds erg fijn om een keer langs te komen, want dan kan ik eventueel nog extra dingen doen met kernfusie en nog veel dingen leren om hem beter te maken.
Ik heb nu toetsweek en na volgende week woensdag heb ik het wel rustig op school dus dan kan ik langs komen. Ik weet niet of jullie dan al vakantie hebben en of dit uberhaupt nog mogelijk is dan, maar dat zou ik graag willen horen.
Nogmaals bedankt voor je hulp!
Mvg,
Thymen
-
Beste @ThymenWoldhuis,
Goed om te horen dat je nog langs zou willen komen. Officieel is hier de vakantie begonnen, maar mocht het dringend zijn, dan kan ik denk ik wel een middagje vrijmaken hiervoor!
Ik hoor wel van je.Groetjes,
Thom
-
Thom,
Zo heel erg dringend is het niet, dus laat ik het voor nu even rusten en dan ga ik na de vakantie weer verder. Dan zal ik ook wel weer kijken wanneer ik allemaal kan.
Mvg,
Thymen
-
Beste @ThymenWoldhuis,
Hoe staat het ervoor met je PWS? Denk je er nog over na om langs te komen?
Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Ik denk er zeker aan om langs te komen. Ik mag hiervoor verlof vragen van school dus qua tijd en dag maakt het mij niet echt uit. Dus doe maar iets wat jullie uitkomt.
Mvg,
Thymen
-
Hallo @ThymenWoldhuis,
Dat is op dit moment een beetje vaag nog. Aangezien ik per morgen met mijn master start en nog geen rooster heb. We houden contact.
Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom Woudstra ,
Heb je al wat meer duidelijkheid met je rooster? Ik zou het liefst zo snel mogelijk langs willen komen. Mijn profielwerkstuk moet namelijk al eind oktober af zijn; het verslag dan.
Groetjes.
Thymen
-
Dit bericht is verwijderd! -