Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    Sterkte materiaal vliegtuig

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    2
    2
    1534
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • Y
      Yarne
      voor het laatst aangepast door

      Beste student,

      ik ben bezig met het innoveren van een vliegtuig als profielwerkstuk.
      Wij nu bezig om een vliegtuig te maken van een ander materiaal, hierbij kijken we alleen naar de romp van het vliegtuig. We hebben gezien op internet dat de druk in het vliegtuig veel groter is dan buiten het vliegtuig. De lucht van binnen duwt dus als het ware op het materiaal van de romp. Onze vraag is nu echter hoe wij de minimale sterkte van het materiaal van het vliegtuig kunnen berekenen, om zo er achter te komen of er andere materialen te gebruiken zijn.

      Wij zijn tegenkomen dat het deels te maken heeft met het weerstandsmoment, treksterkte, elasticiteitsmodulus etc, maar omdat er zoveel nieuwe begrippen bij elkaar komen, zien wij door de bomen het bos niet meer.

      Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp,
      Met vriendelijke groet,
      Yarne

      Juul JongbloedJ 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Juul JongbloedJ
        Juul Jongbloed @Yarne
        voor het laatst aangepast door

        Beste Yarne, @Yarne
        Pittig onderwerp!
        Er werken verschillende krachten op de romp van een vliegtuig. De cabine die onder druk staat is er inderdaad een van. Dit is echter niet de meest kritieke kracht op de romp. Je zal dus eerst moeten onderzoeken welke krachten er in verschillende situaties op het type vliegtuig dat je wil verbeteren werken; een F16 zal door zijn specifieke eisen andere kritieke belastings situaties hebben dan een B737. Om je PWS wat in de perken te houden zou je je kunnen beperken tot de analyse van de krachten in een bepaalde "phase of flight" (bijvoorbeel cruise). Door een "free body diagram" te tekenen voor alle situaties die je tegen kan komen in "cruise" (bochten, stijgen, dalen) kan je achter de krachten en moment komen die op de romp werken.

        Daarnaast moet je ook nadenken over de productie mogelijkheden, prijs en gewicht.

        Heel veel succes!

        Juul

        Moderator
        Student Lucht- en Ruimtevaarttechniek

        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • First post
          Last post
        Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors