PWS tandpasta
-
Beste student aan de TU Delft,
voor ons profielwerkstuk hadden wij het idee om een scheikundig onderzoek te doen met betrekking tot witmaak tandpasta`s. We zouden de effectiviteit van verschillende merken willen onderzoeken. Zelf weten wij niet wat de mogelijkheden zijn voor een scheikundig onderzoek naast het uittesten op een persoon.
We hopen dat jullie ons kunnen helpen met het uitvinden van een mogelijk onderzoek over dit onderwerp.
Graag horen wij zo spoedig mogelijk van u!Mvg,
Jill en Lilian -
@jill123
Beste Jill en Lilian,Zouden jullie me eerst wat meer kunnen vertellen over jullie PWS? Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen? Ik kan jullie beter helpen als ik een iets beter beeld heb van jullie PWS.
Ik kan ook helpen bij hoofd- en deelvragen als dat nodig is.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
we hebben nagedacht over onze hoofd- en deelvragen.
hoofdvraag: Maakt whitening tandpasta je tanden witter dan normale tandpasta?deelvraag1: welke stoffen zitten in whitening tandpasta die het witte effect zouden moeten geven?
deelvraag2: wat geeft een witter effect: silica of covarine? (dit zijn twee verschillende stoffen die tanden witter maken)
deelvraag3: welk merk bevat silica of covarine? en met welke hoeveelheid?
deelvraag4: bevatten normale tandpasta`s ook silica of covarine? zo ja, met welke hoeveelheid?
deelvraag5: zorgt zwarte tandpasta met actieve houtskool voor wittere tanden?
dit is wat wij tot nu toe bedacht hebben. Wat vind jij ervan? en heb jij nog suggesties?
we hopen dat je ons snel weer kan helpen!Mvg. Jill en Lilian
-
@jill123
Beste Jill en Lilian,Jullie vragen zien er heel goed uit. Misschien zou ik nog wel een specifieke deelvraag maken over de werking van silica en covarine, omdat je dan kunt verklaren waardoor het wordt veroorzaakt. Deze zou wel passen tussen deelvraag 1 en 2. Je kunt hierna ook goed gaan vergelijken wat wittere tanden geeft.
Ik denk dat het voor jullie onderzoek ook heel handig is om met een tandarts of een assistente te praten over hun ervaring en zij hebben hier ook veel kennis over. Zij zullen ook kunnen aangeven of je het echt op tanden kunt testen. Je hebt ook van die voorbeeld kaarten om aan te geven hoe wit je tanden zijn. Zo kun je miss een voor en na vergelijking maken met het poetsen van tanden.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Wij zijn al erg opgeschoten met ons profielwerkstuk. Wij gaan binnenkort de blekingsgraad van de whitening tandpasta`s testen in samenwerking met de ACTA. Een professor vertelde ons at wij dit niet per se om tanden hoeven te testen maar dat dit ook kan m.b.v stukjes glazuur of porseleinen kopjes. Weet jij misschien hoe je de concentratie van bijvoorbeeld covarine of waerstofperoxide in een whitening tandpasa kan achterhalen met een scheikundige proef?
Groetjes, jill en lilian
-
@jill123
Goed om te horen dat jullie al zo ver zijn gevorderd!Het aantonen van concentraties van een stof is erg moeilijk. Je kunt met simpele proeven vaak aantonen of een stof erin zit, met behulp van indicatoren. Als je de daadwerkelijke concentratie wil bepalen dan moet je gebruikmaken van gecompliceerde en dure onderzoekstechnieken. Deze zijn in Delft wel aanwezig, maar kan alleen worden gebruikt voor onderzoeken van werknemers hier en niet zomaar scholieren. Hier kan ik jullie helaas dus niet bij helpen.
Maar misschien dat iets anders wel kan werken.
Als bijvoorbeeld waterstofperoxide voor de verbleking zorgt dan zouden jullie kunnen gaan onderzoeken met welke verdunning van waterstofperoxide hetzelfde resultaat wordt behaald (op het aantasten van glazuur of porselein) en dan zou je grofweg kunnen zeggen om wat voor concentraties het gaat.
Hou er natuurlijk wel rekening mee dat tandpasta in het echt in je mond komt en dus ook in je lichaam kan terecht komen. Er zullen dus waarschijnlijk ook allemaal regulaties zijn hoeveel het mag bevatten zonder schadelijk te zijn voor de mens. Dit kun je ook meenemen in je profielwerkstuk.Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
inmiddels zijn wij bijna klaar met ons profielwerkstuk en hebben wij het experiment uitgevoerd.
Wij hebben echter enkele reactievergelijkingen nodig waar wij zelf niet op kunnen komen:- de reactie tussen waterstofperoxide (H2O2) en tandglazuur (Ca10(PO4)6(OH)2)
- de reactie tussen silica(SiO2) en tandglazuur
- de reactie tussen natriumchloride (NaCl) en tandlazuur
- de reactie tussen natriumlaurylsulfaat (NaC12H25SO4) en tandglazuur
hopelijk kun je ons hiermee helpen
Groetjes, jill en Lilian
P.S onze deadline is heel snel -
Beste @jill123,
Sanne Nielsen is de persoon die jouw vraag gaat beantwoorden, echter is zij deze week op vakantie. Verwacht volgende week reactie!
Sorry voor het ongemak.Groetjes,
Thom
-
Hallo @jill123 en Lilian,
Voor de vakantie had je een vraag voor ons. Hebben jullie onderhand al wat voortgang gemaakt met jullie PWS?
Hebben jullie nog steeds onze hulp hierbij nodig of zijn jullie er zelf al achter gekomen?Een handige tip voor het vinden van goede bronnen is Google Scholar. Deze zoekmachine van Google zoekt specifiek tussen wetenschappelijke artikelen en geeft daarom vrijwel altijd een betrouwbare bron.
Groetjes,
Sanne