Proefje wet van bernouilli
-
Hallo
Ik doe mijn PWS over de aerodynamica bij vliegtuigen. En als proef dacht ik om iets te onderzoeken omtrent de wet van Bernouilli.
Bv met een haardroger op 2 leger blikjes blazen en dan met een dynamometer de kracht meten die nodig is om de blikjes te laten bewegen.
Verder hebben we niet veel ideeën. We weten ook niet echt wat we als onderzoeksvraag kunnen kiezen ivm de wet van Bernouilli.Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten -
Hoi! @begtas77
leuk idee om wat met Bernouilli te doen en goed dat jullie al aan het nadenken zijn over een proef. Let wel dat de proef je onderzoeksvraag moet ondersteunen en een onderdeel is van je hele verslag. Eerst de proef bedenken is daarom best wel ongebruikelijk: vergelijk het met naar het antwoord kijken en er dan een vraag bij bedenken.
Terugkomend op jullie idee voor de proef: Wat wil je met jullie huidige idee precies aantonen? Het antwoord moet het antwoord zijn op een van jullie deelvragen of op jullie hoofdvraag.
Ik raad jullie aan om in deze begin periode zoveel mogelijk over de wet van Bernouilli te lezen. Hierdoor zal het opstellen van een hoofdvraag een stuk gemakkelijker zijn.Uiteraard zijn jullie ook altijd op de PWS middagen welkom om met mij te sparren.
Succes!
Juul
-
Beste
Als onderzoeksvraag dachten we aan: wat is het verband tussen de luchtsnelheid en de liftkracht bij vliegtuigen. En dit dan met een proefje aan te tonen: met een haardroger langs 2 blikjes blazen en de liftkracht meten. We weten nog niet echt hoe we de luchtsnelheid kunnen meten van een haardroger, dus we zitten een beetje vast.
Het komt er op neer dat we het verband willen aantonen tussen de luchtsnelheid en de liftkracht. Hopelijk lukt het op een of andere manier. Andere ideeën voor proefjes zouden ons evengoed kunnen helpen.Bedankt!
Met vriendelijke groeten -
Beste @begtas77
Jullie kunnen het verband tussen luchtsnelheid en lift eenvoudig aantonen in een windtunnel. Aangezien jullie onderzoeksvraag op vliegtuigen van toepassing is zou ik als object geen blikjes maar vleugelprofielen testen. Kijk eens naar onze bouwhandleiding!Om gebruik te maken van onze windtunnel kun je je aanmelden voor een pws-middag wanneer ik aanwezig ben.
Groetjes,
Juul