Hyperbare Zuurstof therapie
-
Beste meneer/mevrouw,
Voor ons profielwerkstuk onderzoek willen wij graag een experiment uitvoeren om te onderzoeken of er meer zuurstof oplost in bloedplasma (water) onder een hogere druk. Op onze school hebben wij echter alleen een zuurstofmeter voor gassen en niet voor vloeistoffen. Het Cals College vindt het te duur om zo'n meter te bestellen voor eenmalig gebruik. Vandaar dat wij ons afvroegen of de Universiteit Utrecht misschien wel een zuurstofmeter voor vloeistoffen bezit en of wij hier mogelijk gebruik van kunnen maken. Dit hoeft niet in een laboratorium plaats te vinden en zal niet langer duren dan een uur.
Alvast bedankt voor Uw antwoord. -
Hoi @babette-krabben,
Ik schat eigenlijk dat jullie deze proef ook op school kunnen doen met de zuurstofmeter voor lucht.
Zoals jullie waarschijnlijk al met literatuur hebben gezien moet je, om meer zuurstof in het water te krijgen, het onder druk brengen. Dit moet ook onder druk blijven anders gaat de zuurstof er weer uit. Dit betekent dus ook dat je een gesloten systeem moet hebben om deze druk te behouden.
Jullie kunnen twee gesloten systemen met elkaar gaan vergelijken:- Systeem 1: X mL water met Y m^3 lucht onder 1 atm
- Systeem 2: X mL water met Y m^3 lucht onder 2 atm
Het enige wat jullie moeten bepalen is de concentratie of hoeveelheid zuurstof in de gasvorm. Omdat het een gesloten systeem is kan de zuurstof nergens heen behalve in de gasvorm of in het water. Als je kunt aantonen dat er minder zuurstof in de gasvorm zit kun je zo aantonen dat het wel in het water moet zitten.
Ga even na of jullie dit kunnen uitvoeren op school en dan kan ik wellicht helpen met het iets concreter uitdenken van het plan van aanpak.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne Nielsen,
Op school hebben wij inderdaad een zuurstofmeter voor lucht. Dit betekent dus dat wij op school de proef kunnen uitvoeren. Ik weet niet hoe wij de atmosfeer kunnen veranderen, maar dat weet jij misschien wel. Hebben wij daar een speciaal apparaat voor nodig of is dat gewoon de luchtdruk?Alvast bedankt,
Babette -
@babette-krabben
Het slimst in om even aan de scheikunde en natuurkunde docenten vragen of zij een pomp hebben om een systeem onder druk te zetten en anders heb je een fietspomp nodig.Daarnaast is het ook handig om je zuurstof meter in het systeem te kunnen hebben anders kun je niets meten of kijken of je met een ballon een klein beetje van de lucht kunt vangen en je meter daarin houden.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Wij hebben inderdaad een zuurstof meter maar die is wel alleen voor lucht. Wij willen zo snel mogelijk dit proefje doen maar wij weten niet precies hoe en wat. Je had eerder aangegeven dat je kon helpen met een concreter plan bedenken en ben erg benieuwd of je ons daar nog steeds mee kan helpen. Ik hoor graag van je.Babette
-
@babette-krabben
Hoi Babette,Ik kan zeker helpen met het maken van een concreter plan, maar het zal ook een beetje vanuit jullie moeten komen.
Dus voor het plan heb je het volgende nodig:- een onderzoeksvraag
- een hypothese
- een lijst van benodigdheden
- een uitwerking van de opstelling (hoe zit alles aan elkaar gelinkt.Kan een tekening zijn)
- wat zijn de stappen die in de proef moeten worden gedaan?
Probeer eerst deze punten op een rijtje te zetten met wat jullie nu allemaal in gedachten hebben en wat we in de vorige gesprekken hebben genoemd. Zo kunnen jullie een begin maken aan jullie proefvoorschrift en dan kun je ook specifiek aanwijzen waar je nog niet genoeg van weet of onduidelijkheid is.
Als jullie dat kunnen meesturen als bijlage bij een nieuwe post dan kan ik kijken hoe ik jullie kan helpen met het concretiseren ervan.Groetjes,
Sanne