PWS Supergeleiding. Wat zullen kunnen supergeleiders verder voor ons in de toekomst betekenen?
-
Beste leden van het TU Delft PWS team,
In mijn profielwerkstuk worden mogelijke toepassing van supergeleiders voor in de toekomst besproken. Hiervoor moet ik eerst bepaalde essentiële zaken aantonen, zoals het Meissner-effect. Naar wat ik vernomen heb is er een PWS workshop middag. Hier zou ik meer dan graag bij willen zijn om de proefjes bij te wonen. Daarnaast zou het mij erg leuk lijken als ik misschien een kijkje kan nemen (en vragen stellen) bij lopende projecten, die mogelijk onze toekomst zal beïnvloeden, waarbij gebruikt wordt gemaakt van supergeleiding. Dit PWS doe ik zelf, hierbij hoop ik dat het gemakkelijker is om ruimte voor mij te vinden tijdens de workshop middag. Het zou mij enorm helpen!
Bedankt voor jullie tijd,Met vriendelijke groet,
Henri Spaan
-
Beste @H-Spaan,
Schrijf je zeker in voor deze workshop! Op deze middag zal er ook een rondleiding gegeven worden door de labs van QuTech. Op de workshop is er ruimte voor ong. 20 man, waarbij er altijd tijd is om vragen te stellen!
Graag zie ik je inschrijving tegemoet.Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Beste Thom,
In de planning zag ik dat er voor 18 december alleen op 30 november een supergeleiding middag is. Helaas heb ik op die dag een wiskunde PO dag op school. Is het mogelijk een supergeleider expert te treffen op een andere dag, waarbij in de planner staat dat er eigenlijk geen expert aanwezig zou zijn? Ik vind het erg jammer het te missen.
Daarnaast heb ik het lastig met juiste bronnen te vinden over supergeleiding. Het is een ingewikkeld onderwerp en ik heb wetenschappelijke bronnen of boeken nodig, die ik niet zo makkelijk vind op internet. Zijn er bij jullie misschien bronnen of boeken die mij kunnen helpen?
Aangezien mijn PWS gaat over de toepassingen van supergeleiding in de toekomst lijkt het mij leuk om een kijkje te nemen aan de TU bij lopende projecten, waarbij supergeleiding gebruikt wordt. Is dit mogelijk?Met vriendelijke groet,
Henri
-
Beste @H-Spaan,
Het inschrijven is gelukt toch? Wat betreft goede boeken/bronnen, raad ik je aan scholar.google.com te gebruiken. Dit is de "wetenschappelijke" versie van google en geeft heel goede resultaten voor boeken en papers etc.!
Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Hey Thom,
Ik heb een paar vragen over de BCS-theorie. Ik ben nu aangekomen bij het deel waarbij alle Cooperparen in de supergeleider als één paar gezien kan worden en dat dus alle paren in dezelfde kwantumtoestand verkeren. In mijn bronnen staat dat Cooperparen niet van 'momentum' kunnen veranderen omdat ze dan in een andere kwantumtoestand zullen zijn en dat kan dus niet. Mijn vragen zijn:
Wat wordt precies bedoeld met kwantumtoestand?
Wat is het verband tussen kwantumtoestand en 'momentum'?
Wat is de Nederlandse benaming voor momentum?Met vriendelijke groet,
Henri
-
Beste @H-Spaan,
Een kwantumtoetand is de fysische toestand van een kwantum systeem welke betrekking heeft tot onder andere bijvoorbeeld de energie en spin (en nog andere getallen).
Zou je je gevonden bron kunnen sturen, want ik begrijp ook niet precies wat je nu met momentum bedoelt, misschien bedoel je angular momentum?
Het klassieke momentum (zie deze link https://nl.wikipedia.org/wiki/Impuls_(natuurkunde)) heet in het Nederlands impuls. Ik zie graag je bron verschijnen zodat ik je wat beter kan helpen..!Groetjes,
Thom