PWS Zweefvliegtuigen
-
Beste Student van TU-Delft,
Voor ons PWS zijn wij bezig met de theorie achter het vliegen en met name het zweefvliegen. Hiervoor hebben wij de volgende deelvragen opgesteld : hoe komt het dat (zweef)vliegtuigen vliegen, wat is de theorie erachter. Hoe ontwerp je zelf een zweefvliegtuig. Wat is het ideale materiaal en gewichtsverdeling van een (zweef)vliegtuig.
Echter zijn wij tegen een aantal dingen aan gelopen.
Allereerst hebben we de theorie van het vliegen al beschreven volgens de wet van Bernoulli en newton. Nu vroegen wij ons af of dit alles is wat erbij komt kijken? Hiermee bedoelen we of dit het enige is wat zorgt voor de lift. Wat wordt er de studenten van Delft hierover geleerd?Als tweede vroegen wij ons af wat de ideale gewichtsverdeling is in een zweefvliegtuig en hoe we hier aan kunnen rekenen. We weten dat het gewicht het hoogst gedoseerd moet zijn in het midden van het vliegtuig en wij denken in de staart. Echter kunnen wij hier niet echt bewijzen/formules voor vinden.
Als laatste vroegen wij ons af welke test/productie faciliteiten wij zouden kunnen gebruiken op een eventueel bezoek aan de TU in delft. En in hoeverre we hulp kunnen krijgen. We moeten natuurlijk wel zelf goed voorbereid op bezoek komen.
Met vriendelijke groet,
Ferdi Tura & Geert Vos (6Vwo, te R.S.G. Broklede) -
Beste Ferdi en Geert,
wat leuk dat jullie je PWS over zweefvliegen doen!
In principe wordt lift inderdaad uitgelegd met behulp van het Bernouilli principe en de derde wet van Newton. Bedenk wel dat Bernouilli alleen zegt dat onder de omstadigheden van een zweefvliegtuig de statische en dynamische druk samen constant is en niet uitlegd waarom de lucht aan de bovenkant van een vleugel versnelt. Verder zou ik ook eens opzoeken hoe het "grondeffect" je lift beinvloed.
Het bereik van je gravitatie center heeft alles te maken met longitudinale stabiliteit. Ik raad je aan dit goed te onderzoeken!! Zowel de lift van de vleugels als die van het horizontale staartvlak zorgen voor een moment om het gravitatie center. Als je het aangrijpingspunt van de liftkracht weet kan je het moment mbv "moment = kracht x arm" uitrekenen.
Let wel als je vliegtuig te veel gewicht in de neus heeft kan het zijn dat het staartvlak niet een groot genoeg moment kan maken om de natuurlijke stabiliteit te overwinnen. Ook moet je erop letten dat de "stick forces" voor de piloot niet te hoog worden. Het gewicht te ver naar achter plaatsen kan je vliegtuig onstabiel maken.Op dit moment is er geen windtunnel beschikbaar voor proefjes, we verwachten in november dit weer te kunnen doen.
Heel veel succes met het puzzelen aan de stabiliteit!
Juul