PWS stalker robot
-
Beste studenten,
Ik ben Thijs, ik ben 18 jaar en zit in VWO 6. Voor mijn PWS wilde ik graag een robot maken die de bewegingen van je hand kan volgen, zo zou die dan constant proberen een afstand van zo'n 3 tot 7 cm te behouden en dan zou hij als ik mijn hand naar achter beweeg naar achteren rijden, omhoog omhoog gaan kijken enz. Echter vroeg ik mij af hoe ik dit het best zou kunnen doen en of jullie misschien nog handige tips hebben?
Met vriendelijke groet, Thijs v. Dijk
-
Hey @thijsvandijk
Klinkt als een tof PWS onderwerp! Heb je nagedacht over de soort sensoren die je nodig gaat hebben? Afstand sensoren zijn er in verschillende vormen en maten, dus denk daar over na.
Daarna moet je die gegevens verwerken in een computer om voor je na te denken, denk bijvoorbeeld aan een Arduino computer. Die kun je voor 30 euro wel online ergens halen en kan je leuke dingen mee doen.
Als laatst moet je dan nadenken over de actuatoren. Je robot moet naar links en rechts kunnen draaien, en vooruit kunnen gaan. Dus je zal een motortje of een servo nodig moeten hebben.
Dat zijn eigenlijk de drie stappen die moet doorlopen. Maar let op, een robot ontwerpen kwa hardware, en leuk programmeren kan al snel best lastig worden en veel tijd kosten. Schroom dus niet om code van internet te plukken of juist een volledig robot ontwerp van internet te halen en zelf alles te programmeren. Zo focus je PWS meer op 1 onderdeel ipv verschillende.
Als je nog vragen hebt, kun je ze altijd hier stellen!
Groetjes,
Jip -
Hey Jip Rietveld
Ik dacht er inderdaad over na om een arduino uno te gebruiken en dan ook een IR Compound Eye als sensor om de afstanden over de x en y as te meten.
Weet jij misschien waar ik dan op internet van die voorbeeld codes vandaan kan halen?
hoor graag van je,
Thijs -
Ook heb ik moeite met het vinden van een website waar ik de infrared compound eye kan kopen zonder dat het helemaal uit amerika moet komen
graag hoor ik snel van je,
met vriendelijke groet, thijs -
Ik gok dat als je in het engels rond googled dat je het snel genoeg zal tegen komen. Misschien moet je er meer deel voor deel naar op zoek gaan dan dat je de code in 1 keer vind. Dus eerst op zoek naar een afstandmeting, daarna opzoek naar een bocht maken, daarna op zoek naar code die achteruit rijd oid. Als je dan er niet uit komt bij het combineren ervan kan ik je wel verder helpen.
Ik weet niet zeker waar je een infrared compund eye kan kopen in Nederland. Misschien een hobby winkel ofzo? Ik heb zelf een keer een arduino set vanuit China laten komen want het is inderdaad af en toe lastig vinden. Misschien kun je kijken naar een andere sensor om te gebruiken die wel makkelijker te vinden is.
Groetjes,
Jip