Aerodynamica vleugels
-
Hallo,
Wij doen ons profielwerkstuk over aerodynamica, wij willen testen welke vorm van een vleugel het beste werkt. Wij hadden bij ons op school een windtunnel gemaakt alleen deze is stuk gegaan door een ongeluk, niet door ons zelf. :confounded: Nu hadden wij gezien dat er elke donderdagmiddag een pws middag is bij jullie. Zouden wij jullie windtunnel mogen gebruiken om ons profielwerkstuk nog te redden?
Met vriendelijke groet,
Henk & Nick
-
PS. wij hebben zelf al onderwerpen van vleugels. Als de windtunnel niet mogelijk is willen wij ook graag langskomen om wat vragen te stellen indien mogelijk.
-
Beste Henk en Nick, @nicksmit1803
Wat ontzettend jammer! Deze en volgende week zijn er geen PWS-middagen ivm de tentamens in Delft. Ik heb begrepen dat jullie door het ongelukkige geval uitstel gekregen hebben en graag het werkstuk zsm alsnog willen afronden. Om jullie een stukje tegemoet te komen stel ik voor om volgende week los van de PWS-middag af te spreken. Ivm de tentamens zou volgende week donderdag (9 nov) mij het beste uitkomen. Om gebruik te maken van onze windtunnel moeten jullie profielen voldoen aan de bouwhandleiding te vinden onder "praktisch deel" van deze site. Gaat dit nog lukken? Anders zijn jullie uiteraard ook welkom om vragen te stellen.
Groetjes
Juul
-
Hey Juul,
Wij hebben onze windtunnel al weer bijna gerepareerd en hoeven dus niet perse onze vleugels te testen in jullie windtunnel,.. Wij willen alsnog wel een keer langskomen. Volgende week donderdag kan, maar we zouden het liever iets eerder hebben als dat mogelijk is. Zijn er deze vrijdag ook nog tentamens? Als dit niet lukt, willen we heel graag volgende week donderdag komen! Dan willen we ook wel in de windtunnel kijken omdat ons interresant lijkt!!
Mvg
Nick& Henk
-
Veel succes met je tentamens!!!
-
Beste Nick en Henk, @nicksmit1803
Wat goed om te horen! Bij wijze van uitzondering konden jullie in de tentamenweken van deze en volgende week langskomen, maar ik begrijp dat er (gelukkig) geen nood aan de man meer is.
Jullie zijn nog steeds welkom op donderdag de 9e, maar eerder gaat helaas niet lukken. Om geen verkeerde verwachtingen te scheppen: De windtunnel die wij voor scholieren beschikbaar hebben is een kleine windtunnel die voor gebruik eerst in elkaar gezet moet worden. Dit zijn dus niet de grote windtunnels die de TU voor onderzoek gebruikt. Als jullie alsnog geinteresseerd zijn kan ik onze kleine windtunnel voor jullie in ekaar zetten.Zijn er verder nog specefieke dingen die jullie willen bespreken of uitgelegd krijgen als jullie hier zijn?
Ik stuur een berichtje via een chatbericht op deze site met verdere informatie over donderdag.Groetjes,
Juul
-
Hey Juul, @Juul-Jongbloed
Volgende week donderdag 9 november kunnen wij komen! Wij gaan onze vleugels zo maken dat we ze kunnen gebruiken in jullie (kleine) windtunnel!
Gr Henk & Nick
-
Hey Juul, @Juul-Jongbloed
Wij zijn weer bezig met ons profiewerkstuk en lopen nogsteeds een beetje vast met het onderwerp. Wat is de beste aerodynamische vorm? We weten niet hoe we deze moeten verwoorden en noteren. Misschien kunnen we gebruik maken van formules? of de deelvraag opdelen in verschillende vragen? Heb jij een idee hoe we dit kunnen doen en wat we moeten noteren?
En hoe zat dat nog maar met die ribbels op de vleugel, om het een beetje turbulent te maken toch? Zodat het de vleugel langer blijft volgen.
En wat was de invloed van materiaal op aerodynamica?
Gr Henk & Nick
-
Hoi Nick en Henk, @nicksmit1803
Goed dat jullie nog even een berichtje sturen! De beste aerodynamische vorm bestaat niet... Elk object (en dus ook vleugels) worden altijd aan de hand van een lijst van eisen ontworpen. Voor iedere eis zal de optimale vorm en materiaal verschillen. Het gaat er dus om dat voor jouw combinatie van harde en gewenste eisen je de beste vorm kiest.
Als jullie hoofdvraag "Wat is de beste aerodynamische vorm" is zal je deze dus eigenlijk niet kunnen beantwoorden. Wel zou je deelvragen kunnen opstellen die aangeven wat je allemaal in je overweging meeneemt. Ik adviseer jullie om de hoofdvraag SMART te maken: Simple, Measurable, Achievable, Realistic, Time-Framed; Vervolgens moeten jullie kijken naar vragen die jullie jezelf stellen om je hoofdvraag te bantwoorden. Als jullie een opzetje maken van een SMART hoofdvraag en deelvragen zal ik er even naar kijken.
Die dingen op de vleugel waar we het over gehad hebben zijn vortex generators. Google de werking maar eens. Mochten jullie er niet uitkomen laat het weten!
Groetjes,
Juul
-
Hoi Juul, @Juul-Jongbloed
Bedankt en we zullen er over na denken!
We zitten alleen nog met het probleem dat we niet weten wat de invloed van materiaal is op de aerodynamica?Gr Henk& Nick
-
Beste Henk en Nick, @nicksmit1803
Hoe gladder/minder ruw het materiaal hoe minder de lucht erdoor zal worden afgeremd. Minder weerstand dus!
Laminaire lucht laat echter ook gemakkelijker los, omdat het minder energie heeft. Het probleem is dat je niet op het moment dat je wat meer turbulentie wil opeens een ander materiaal kan gebruiken. Daarom gebruik je heel erg glad materiaal en zorg je alleen daar waar nodig voor turbulentere lucht dmv vortex generators of door gleuven in de vleugel (zoals bij flaps en ailerons).Is het zo duidelijk?
groetjes,
Juul