Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    Aerodynamica vleugels

    Natuurkunde
    2
    11
    5568
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • N
      nicksmit1803
      voor het laatst aangepast door

      Hallo,

      Wij doen ons profielwerkstuk over aerodynamica, wij willen testen welke vorm van een vleugel het beste werkt. Wij hadden bij ons op school een windtunnel gemaakt alleen deze is stuk gegaan door een ongeluk, niet door ons zelf. :confounded: Nu hadden wij gezien dat er elke donderdagmiddag een pws middag is bij jullie. Zouden wij jullie windtunnel mogen gebruiken om ons profielwerkstuk nog te redden?

      Met vriendelijke groet,

      Henk & Nick

      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • N
        nicksmit1803
        voor het laatst aangepast door nicksmit1803

        PS. wij hebben zelf al onderwerpen van vleugels. Als de windtunnel niet mogelijk is willen wij ook graag langskomen om wat vragen te stellen indien mogelijk.

        Juul JongbloedJ 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • Juul JongbloedJ
          Juul Jongbloed @nicksmit1803
          voor het laatst aangepast door

          Beste Henk en Nick, @nicksmit1803

          Wat ontzettend jammer! Deze en volgende week zijn er geen PWS-middagen ivm de tentamens in Delft. Ik heb begrepen dat jullie door het ongelukkige geval uitstel gekregen hebben en graag het werkstuk zsm alsnog willen afronden. Om jullie een stukje tegemoet te komen stel ik voor om volgende week los van de PWS-middag af te spreken. Ivm de tentamens zou volgende week donderdag (9 nov) mij het beste uitkomen. Om gebruik te maken van onze windtunnel moeten jullie profielen voldoen aan de bouwhandleiding te vinden onder "praktisch deel" van deze site. Gaat dit nog lukken? Anders zijn jullie uiteraard ook welkom om vragen te stellen.

          Groetjes

          Juul

          Moderator
          Student Lucht- en Ruimtevaarttechniek

          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • N
            nicksmit1803
            voor het laatst aangepast door

            Hey Juul,

            Wij hebben onze windtunnel al weer bijna gerepareerd en hoeven dus niet perse onze vleugels te testen in jullie windtunnel,.. Wij willen alsnog wel een keer langskomen. Volgende week donderdag kan, maar we zouden het liever iets eerder hebben als dat mogelijk is. Zijn er deze vrijdag ook nog tentamens? Als dit niet lukt, willen we heel graag volgende week donderdag komen! Dan willen we ook wel in de windtunnel kijken omdat ons interresant lijkt!!

            Mvg

            Nick& Henk

            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • N
              nicksmit1803
              voor het laatst aangepast door

              Veel succes met je tentamens!!!

              Juul JongbloedJ 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
              • Juul JongbloedJ
                Juul Jongbloed @nicksmit1803
                voor het laatst aangepast door

                Beste Nick en Henk, @nicksmit1803

                Wat goed om te horen! Bij wijze van uitzondering konden jullie in de tentamenweken van deze en volgende week langskomen, maar ik begrijp dat er (gelukkig) geen nood aan de man meer is.
                Jullie zijn nog steeds welkom op donderdag de 9e, maar eerder gaat helaas niet lukken. Om geen verkeerde verwachtingen te scheppen: De windtunnel die wij voor scholieren beschikbaar hebben is een kleine windtunnel die voor gebruik eerst in elkaar gezet moet worden. Dit zijn dus niet de grote windtunnels die de TU voor onderzoek gebruikt. Als jullie alsnog geinteresseerd zijn kan ik onze kleine windtunnel voor jullie in ekaar zetten.

                Zijn er verder nog specefieke dingen die jullie willen bespreken of uitgelegd krijgen als jullie hier zijn?
                Ik stuur een berichtje via een chatbericht op deze site met verdere informatie over donderdag.

                Groetjes,

                Juul

                Moderator
                Student Lucht- en Ruimtevaarttechniek

                1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • N
                  nicksmit1803
                  voor het laatst aangepast door nicksmit1803

                  Hey Juul, @Juul-Jongbloed

                  Volgende week donderdag 9 november kunnen wij komen! Wij gaan onze vleugels zo maken dat we ze kunnen gebruiken in jullie (kleine) windtunnel!

                  Gr Henk & Nick

                  1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                  • N
                    nicksmit1803
                    voor het laatst aangepast door nicksmit1803

                    Hey Juul, @Juul-Jongbloed

                    Wij zijn weer bezig met ons profiewerkstuk en lopen nogsteeds een beetje vast met het onderwerp. Wat is de beste aerodynamische vorm? We weten niet hoe we deze moeten verwoorden en noteren. Misschien kunnen we gebruik maken van formules? of de deelvraag opdelen in verschillende vragen? Heb jij een idee hoe we dit kunnen doen en wat we moeten noteren?

                    En hoe zat dat nog maar met die ribbels op de vleugel, om het een beetje turbulent te maken toch? Zodat het de vleugel langer blijft volgen.

                    En wat was de invloed van materiaal op aerodynamica?

                    Gr Henk & Nick

                    Juul JongbloedJ 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                    • Juul JongbloedJ
                      Juul Jongbloed @nicksmit1803
                      voor het laatst aangepast door

                      Hoi Nick en Henk, @nicksmit1803

                      Goed dat jullie nog even een berichtje sturen! De beste aerodynamische vorm bestaat niet... Elk object (en dus ook vleugels) worden altijd aan de hand van een lijst van eisen ontworpen. Voor iedere eis zal de optimale vorm en materiaal verschillen. Het gaat er dus om dat voor jouw combinatie van harde en gewenste eisen je de beste vorm kiest.

                      Als jullie hoofdvraag "Wat is de beste aerodynamische vorm" is zal je deze dus eigenlijk niet kunnen beantwoorden. Wel zou je deelvragen kunnen opstellen die aangeven wat je allemaal in je overweging meeneemt. Ik adviseer jullie om de hoofdvraag SMART te maken: Simple, Measurable, Achievable, Realistic, Time-Framed; Vervolgens moeten jullie kijken naar vragen die jullie jezelf stellen om je hoofdvraag te bantwoorden. Als jullie een opzetje maken van een SMART hoofdvraag en deelvragen zal ik er even naar kijken.

                      Die dingen op de vleugel waar we het over gehad hebben zijn vortex generators. Google de werking maar eens. Mochten jullie er niet uitkomen laat het weten!

                      Groetjes,

                      Juul

                      Moderator
                      Student Lucht- en Ruimtevaarttechniek

                      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                      • N
                        nicksmit1803
                        voor het laatst aangepast door

                        Hoi Juul, @Juul-Jongbloed

                        Bedankt en we zullen er over na denken!
                        We zitten alleen nog met het probleem dat we niet weten wat de invloed van materiaal is op de aerodynamica?

                        Gr Henk& Nick

                        Juul JongbloedJ 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                        • Juul JongbloedJ
                          Juul Jongbloed @nicksmit1803
                          voor het laatst aangepast door

                          Beste Henk en Nick, @nicksmit1803

                          Hoe gladder/minder ruw het materiaal hoe minder de lucht erdoor zal worden afgeremd. Minder weerstand dus!
                          Laminaire lucht laat echter ook gemakkelijker los, omdat het minder energie heeft. Het probleem is dat je niet op het moment dat je wat meer turbulentie wil opeens een ander materiaal kan gebruiken. Daarom gebruik je heel erg glad materiaal en zorg je alleen daar waar nodig voor turbulentere lucht dmv vortex generators of door gleuven in de vleugel (zoals bij flaps en ailerons).

                          Is het zo duidelijk?

                          groetjes,

                          Juul

                          Moderator
                          Student Lucht- en Ruimtevaarttechniek

                          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                          • First post
                            Last post
                          Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors