Open-source Prototyping platform
-
Ik ben een leerling uit vwo 6 en ik werk op het moment, met twee andere leerlingen, aan een profielwerkstuk betreffende informatica. Het onderwerp van ons profielwerkstuk luidt: "De ontwikkeling van een aantrekkelijke elektronische toepassing als beginnende programmeur".
Bij dit onderwerp hebben we een hoofdvraag: "Hoe kun je als beginnende programmeur met beperkte middelen een aantrekkelijke elektronische toepassing, ondersteund door hard- en software, ontwikkelen?"
Ons idee was om het profielwerkstuk op te delen in drie onderdelen: Hardware, software en usability. Mijn deelonderwerp is hardware, dit deelonderwerp gaat in op de beschikbare open-source electronic prototyping platforms en diens voor- en nadelen. Het doel van mijn deelonderwerp is een beginnende programmeur informeren over welke hardware hij of zij het beste kan gebruiken voor zijn of haar project. Dit doel komt tevens naar voren in mijn deelvraag "Welke hardware zal voor een beginnende programmeur bijdragen aan de realisatie van een functionele elektronische toepassing?".
Ik heb tijdens een open dag gezien dat studenten voor hun projecten een Arduino gebruikten. Daarom mijn vraag: Waarom gebruikt de TU Delft deze hardware en is er, naar jullie mening, ook andere hardware die zou dienen als alternatief voor datgene wat de TU Delft nu gebruikt?
-
Hey @Daan-Daan
Tof onderwerp! Ik zal wel oppassen met zoveel onderwerpen hoor. Het klinkt alsof jullie PWS gauw heel veel werk kan worden. Op hardware gebied gebruikt de TU Delft veel de Arduino. Dat komt doordat deze hardware veel gebruikt wordt. Dat klinkt misschien als een drog reden maar doordat er zoveel mensen zijn die met Arduino programmeren en werken is er heel veel online over te vinden. Dat gepaard met een hele efficiente energie gebruik, en makkelijk te volgen programmeertaal is de Arduino eigenlijk de ideale keuze.
Natuurlijk geldt ook dat de Arduino klein is. Het ligt aan je toepassing natuurlijk maar vaak genoeg wil je dat de computer zo klein mogelijk is in bepaalde producten. Een andere kleine computer die ik zou kunnen aanraden is de Raspberry Pi. Deze kleine computer heeft al wat meer mogelijkheden dan de Arduino, maar is daardoor wel wat ingewikkelder.
Ik hoop dat ik zo goed antwoord heb gegeven op je vraag.
Groetjes,
Jip -
Hey Jip Rietveld
Bedankt voor de hulp! Nu vroeg ik mij nog of je ook weet waarom de Microbit niet wordt gebruikt op de universiteit?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Daan -
Hey @Daan-Daan
Goeie vraag zeg, ik moet zeggen dat ik nog nooit van de Microbit had gehoord voor deze vraag. Maar na even te googlen zie ik niet heel tegenvallers eraan. Je moet zelf maar even invullen maar na mijn eerste onderzoek lijkt het erop alsof meerdere objecten erop aansluiten, verschillende sensoren en actuatoren, misschien moeilijker is dan bij een Arduino? De kosten van de Microbit vallen mee maar misschien dat de universiteit niet ook gelijk alle oude sensoren en actuatoren de deur uit wouden doen voordat we overstappen op Microbit.
Ik weet niet of jij op onderzoek uit kan om mij uit te dagen en ervan te overtuigen dat de TU Delft zou moeten overstappen op de Microbit ipv de Arduino.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik niet precies weet waarom de Microbit niet gebruikt wordt! Het ziet eruit als een mooi stukje hardware voor entree level programmeurs!
Groetjes,
Jip