Scheepvaart en de uitstoot, brandstof en energie.
-
Beste meneer, mevrouw,
Mijn partner en ik zitten op 5 HAVO op het Damstede Lyceum in Amsterdam. Wij doen mee aan een profiel werkstuk wedstrijd en onze hoofdvraag is: Hoe kunnen we met andere technieken schepen schoner laten varen?
Wij hebben overal op internet gezocht wat de uitstoot van schepen is en wat voor energie schepen gebruiken maar wij hebben niks gevonden we hebben ook veel bedrijven gebeld en hebben niks kunnen vinden qua cijfers. wij hebben een aantal vragen die we hopen jullie kunnen beantwoorden.1.) Wat is de uitstoot van schepen nu (rond het jaar 2017) per jaar of kwartaal ?
2.) Wat is de uitstoot van een ship per ton/km? (met schip bedoelen we een grote tanker).
3.) Hoeveel energie gebruikt een schip per Ton/km
4.) Hoeveel brandstof (stookolie )gebruikt een schip (grote tanker)
Ik hoop dat u weet wat de antwoorden op onze vragen zijn.
Groetjes, Wendy van Nes en Sander Koers.
-
@wendy_nes
Beste Wendy en Sander,Jammer om te horen dat jullie moeilijk aan gegevens kunnen komen. Wij beschikken ook niet over dit soort gegeven, maar ik kan jullie zeker helpen.
Een belangrijk onderdeel van je PWS is het altijd noteren van aannames. Door dit goed te noteren kun je je PWS naar een hoger niveau tillen. Ik kan jullie wel helpen met het opzetten van een lijst van aannames waarmee jullie de gegevens die jullie willen kunnen vaststellen.
Probeer bijvoorbeeld eerst vast te stellen hoeveel containers er op een schip kunnen en hoe zwaar een container gemiddeld is. Je probeert van een paar bronnen informatie te vinden en daarna is het belangrijk om je aanname voor het gemiddelde gewicht van een container vast te stellen.Als je een hele aannamelijst hebt kun je uitleggen dat je je PWS baseert op deze gegevens. Hierna hoef je alleen maar energiebalansen te maken gebruik makend van deze gezette gegevens.
Groetjes,
Sanne -
Beste mevrouw Sanne,
wij zouden het heel erg fijn vinden als u ons daarmee kan helpen. Heeft u misschien tips hoe we deze lijst het best zouden kunnen opstellen?
Groetjes,
Wendy van Nes en Sander koers.
-
@wendy_nes
Hoi Wendy en Sander,Het is wellicht toch gewoon handig om dit op internet te zoeken. Ik heb bij google gelijk dit soort hits gekregen:
- brandstofgebruik scheepvaart CBS]
- vervuiling scheepvaart
- Emissions from international shipping. Deze is de beste maar wel Engels.
Het handigst is vaak als je vastloopt met zoeken om in het Engels te zoeken. Hier krijg je veel meer hits.
Dan voor voor wat voor brandstof schepen gebruiken. Dit is stookolie en andere zware oliefracties. Vaak de meeste vervuilende dikke (Chinese) drap. Er zijn regels voor brandstof in de scheepvaart maar het is moeilijk te controleren dus maken niet veel gebruik van schone brandstoffen.Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
weet u misschien wat de vaartijd is van schepen in een jaar? in dagen of percentages.
op internet heb ik hier weinig over gevonden en het zou mij erg helpen als u mij hierbij zou kunnen helpen.groetjes.
-
is 90% van de vaartijd per jaar een goeie schatting voor de vaartijd van de commerciële vloot.
-
@wendy_nes
Hier geven ze het volgende aan: "The ships had a very long turnaround time in ports, spending of average 30% of their voyage in port (or waiting for docking) with up to 50% in some areas (Vigarie 1999)." Dit is wel een oude bron.Jullie moeten eigenlijk zoeken op 'turnover time per year' in een haven en dat aftrekken van 365 dagen.