intelligente straatverlichting
-
Hallo,
wij zijn twee leerlingen uit 6vwo. Wij zitten op het Pantarijn in Wageningen en doen ons PWS over Intelligente straatverlichting. We gaan een duurzame lantaarnpaal ontwikkelen die 100% werkt op duurzame energie. we gaan de volgende drie energie soorten onderzoeken:
- plant energie
- zonne-energie
- windenergie
We gaan eerst onderzoeken welk van deze drie soorten energieën we gaan gebruiken voor onze lantaarnpaal. We weten alleen niet zo goed hoe we precies kunnen meten welke soort energie het duurzaamst is. Het gaat ons vooral om een hoog rendement en zo min mogelijk CO2 uitstoot.
Ook vroegen wij ons af of jullie nog tips voor ons hebben op het gebied van literatuur onderzoek. Omdat wij een praktisch PWS hebben kunnen we moeilijker literatuur vinden dat ons onderzoek ondersteund. we halen onze informatie nu vooral van het internet af, maar we vroegen ons af of jullie nog andere bronnen aanraden
Alvast bedankt,
Sanne Bos en Cateau Oonk -
@Cateau-Oonk
Beste Sanne en Cateau,Ik kan jullie wel helpen met jullie onderzoek. Ik zal kijken of ik nog een paar leuke wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp heb en deze binnenkort sturen.
Hebben jullie al hoofd- en deelvragen opgesteld voor jullie onderzoek?Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Bedankt voor je reactie! Dit zijn onze hoofd- en deelvragen:
Hoofdvraag: Hoe ontwikkel je een lantaarnpaal die werkt op zonne-energie, windenergie en/of plantenergie die energiezuinig is in productie en in bedrijf?
Deelvragen:
-
Met wat voor soort energie behaal je het hoogste rendement, als je kijkt naar
zonne-energie, windenergie en plantenergie? -
Hoe benut je de aanwezige energiebron in een bepaald gebied het best?
-
Gaat het rendement omhoog als je verschillende soorten energie met elkaar
combineert? -
Wat voor een soort lamp kan je het best gebruiken voor een zo duurzaam
mogelijke lantaarnpaal? -
Welk model moet de lantarenpaal hebben om zoveel mogelijk van het licht te
benutten? -
Wat voor soort materiaal is het milieuvriendelijkst om te gebruiken?
-
Hoe zorgen we voor zo min mogelijk lichtvervuiling?
Groetjes, Sanne en Cateau
-