origami constructies
-
Hoi,
Wij willen ons profielwerkstuk over origami constructies doen en hier uiteindelijk een gebouw mee ontwerpen.
We willen eerst kijken welke soorten origami er zijn en welke constructies we op basis hiervan kunnen maken.
Zo lijkt het ons leuk om een bewegende constructie maken zodat het gebouw groter en kleiner kan worden.
Daarna willen we kijken welk materiaal geschikt is voor deze constructie en de constructie berekenen.Als praktisch deel willen we testen welke constructie het sterkst is en ook nog andere eigenschappen testen die belangrijk zijn.
Welke eigenschappen zijn nog meer belangrijk? En kunnen we deze testen misschien uitvoeren op de TU?We vinden het lastig een goede onderzoeksvraag te formuleren. Kunnen jullie hierbij helpen?
Groetjes,
Gaby en Merel -
Ha meiden! @gabymerel
Sorry voor mijn late reactie! Ik ben afgelopen week ziek geweest.
Een goede hoofdvraag formuleren is ook erg lastig. Hier kan je tips vinden! Zorg dat je je vraag begint met een vraagwoord en niet met een werkwoord, anders kan je namelijk de vraag met 'ja' of 'nee' beantwoorden. Daarbij: probeer je vraag af te bakenen. Dus niet: ''Hoe maak je origami constructies?'', maar meer in de richting van: ''Hoe kan je een gebouw maken waarbij de als constructie gebaseerd is op de Origami techniek?'' Baken dit dan nog verder af! Bijvoorbeeld, willen jullie hoogbouw of laagbouw onderzoeken? En voor welk gebied is het bedoeld? Denk ook over dit soort dingen na, anders wordt je onderzoek te groot voor een PWS!
Deelvragen kunnen erg simpel zijn. Dus een logische eerste deelvraag is: 'Wat is Origami'? Vervolgens kan je gaan kijken welke soorten er zijn en welke constructies je hier van kan maken. Als je dan nog tijd over hebt is een bewegende constructie heel vet, maar maak het jezelf niet te moeilijk hoor!
Als jullie je hoofd- en deelvragen geformuleerd hebben (en ze goedgekeurd zijn door jullie docent), kan je gaan bedenken hoe je je praktisch deel wil vullen. Eerst de basis van de theorie op orde, dan kunnen we kijken wat er mogelijk is op de TU:)
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Pauline
-
Hoi Pauline Janssen ,
Bedankt voor je reactie!
Sorry dat we nu wij zo laat reageren...
We konden niet meer in het oude account, dus vandaar een reactie van een nieuw account.
We hebben de vragen bedacht en sommige deelvragen al beantwoord:Hoofdvraag
Kun je een grote constructie ontwerpen op basis van een origami structuur?
Onder groot verstaan wij: levensgroot. Dus bijvoorbeeld dat er een persoon onder kan schuilen of op kan lopen.Deelvragen
-Wat is de definitie van origami?
-Welke geschikte soorten origami zijn er?
Onder geschikt verstaan we: soorten origami waar je een constructie van kan maken dus niet een simpele kikker, maar eerder een bepaald patroon.
-Welke constructies kan je met deze geschikte origami maken en wat zijn de eigenschappen daarvan?
De eigenschappen die we willen onderzoeken zijn nader te bepalen. We willen in ieder geval de draagkracht meten.
-Kunnen we een bewegende constructie ontwerpen?
-Welk materiaal pas het beste bij deze constructie?
De materiaaleigenschappen die we nodig hebben zijn nader te bepalen en afhankelijk van de bedachte constructie.
-Waar kun je de constructie op toepassen?We hebben al gekeken naar de definitie van origami en naar verschillende soorten/patronen van origami en hoe dat werkt.
Nu moeten we eigenlijk gaan bedenken wat voor proef we willen gaan doen.
Onze docent lijkt het een goed idee om een brug van origami te maken, omdat je hier goed aan kan rekenen.
Dus kunnen we misschien modellen van verschillende origami-patronen maken en dan op TU testen wat de draagkracht van de verschillende bruggen is?
Of heb je misschien een idee voor wat een leuke proef is voor bruggen gemaakt van origami constructies.
Misschien is het trouwens wel handig als we je mailen wat we tot nu toe hebben dan is het denk ik duidelijker wat we onder de origami constructies verstaan.We hebben ons net ook ingeschreven voor de bruggenworkshop.
Groetjes,
Gaby en Merel -
Hoi Pauline Janssen ,
We kunnen weer in het oude account :confetti_ball:
Zouden we vanmiddag nog naar de bruggenworkshop kunnen komen of zijn we te laat met inschrijven?
We begrijpen dat we heel erg last minute zijn:grimacing:Groetjes,
Gaby en Merel -
Beste @gabymerel ,
Helaas was de workshop al bezig toen jullie berichtje plaatsten (9:00 - 12:30 uur). Zelf een origami brug maken lijkt me een leuk onderzoek! Ik denk echter wel dat je dit net zo goed thuis of op school kan testen als hier. Maak verschillende soorten constructies (die je natuurlijk van te voren berekend en getekend hebt), en hang er een gewicht aan. Waarschijnlijk heeft jullie natuurkunde docent wel een haak waar je telkens meer gewicht aan kan hangen.
Mocht dit nou niet mogelijk zijn of jullie komen er niet uit, meld je dan hier aan voor de PWS middag van 14 december, dan kan je langskomen om vragen te stellen (en wie weet al je constructie te testen!).
Ik hoor het wel!
Groetjes Pauline
-
Hoi Pauline Janssen,
We hebben al verschillende modellen van papier gemaakt.
Dit zijn allemaal een beetje accordeon-achtige constructies.
Hoe kunnen we de krachten hieraan theoretisch berekenen?
Heb je misschien een bron met uitleg?
Groetjes,
Gaby en Merel -
@gabymerel Ha Gaby en Merel,
Je zou kunnen kijken naar deze simpele proef. Door dit soort testjes uit te voeren kan je er achter komen wat de mechanische eigenschappen zijn van het papier dat je gebruikt! Probeer bijvoorbeeld de druksterkte te testen door de test met de boeken te doen: kijk hoeveel kracht er op werkt (het gewicht van de boeken) en over welk oppervlak het werkt.
Ik weet niet hoe jullie constructies er uit zien, maar probeer ze te schematiseren op papier tot bijvoorbeeld vakwerken. Hier kan je namelijk makkelijk aan rekenen. Kijk vervolgens met een testje of de origami constructie
hetzelfde reageert als het vakwerk.Probeer ook eens op Google Scholar te zoeken, daar vind je wetenschappelijke artikelen.
Hopelijk komen jullie er zo uit!
Groetjes Pauline