Elektronen in een zonnecel
-
Beste student/studente,
Op dit moment ben ik bezig met mijn profielwerkstuk, maar ik ben tegen een probleem aangelopen.
Als het foton het elektron raakt wordt het elektron naar een hogere baan geduwd waardoor deze een hogere energie krijgt. Volgens de literatuur over dit onderwerp valt het elektron dan weer terug en hier komt dan energie bij vrij. Ik begrijp alleen niet hoe deze energie wordt omgezet in elektrische energie, want er zijn toch geen elektronen aanwezig?
Alvast bedankt,
Zlatan vermeer -
Hey @Zlatan-vermeer
De reden dat de elektron weer terug valt komt juist doordat de elektron zijn energie verliest.
De elektron wordt dus geladen door de photon die het licht voorstelt. Zo komt die elektron in die hogere baan. En vervolgens loopt die elektron de electrische stroom langs. Bijvoorbeeld langs een lampje, daar geeft die zijn energie af aan het lampje (zodat het lampje kan branden), en dan zodra die terug is is die weer in de lagere baan omdat die minder energie heeft. De elektron blijft dus niet in de zonnecel maar loopt gewoon het circuit.
Is dat te volgen?
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen,
Jip -
Bedankt Jip Rietveld
Ontzettend bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, ik begrijp nu hoe het werkt.
mvg Zlatan Vermeer