Duurzaamheid in de luchtvaart
-
Ik moet in 2012 staatsexamen doen en daarom dus ook een profielwerkstuk maken.
Een kennis van mij is structure engineer bij KLM en ik heb hem om hulp gevraagd, hij kwam met als onderwerp 'duurzaamheid in de luchtvaart'.
Vervolgens ben ik samen met hem op zoek gegaan naar een hoofdvraag en deelvragen. Ik heb tot nu toe dit:Hoofdvraag:
Kan de luchtvaart 100% duurzaam worden?
Deelvragen:
- Hoe is dit mogelijk?
Welke materialen zijn hiervoor nodig?
Welke/Wat voor brandstof is hiervoor nodig?
Wat voor gevolgen heeft dit op het onderhoud?
Hoe kan de aerodynamica hier aan bijdragen?
Hoe zal de veiligheid hier voor moeten worden aangepast? - Kan een emissie handel systeem daaraan bijdragen?
- Is het realistisch op korte termijn?
Ik wilde graag jullie mening hierover hebben. Is het te uitgebreid/niet uitgebreid genoeg? Is het mogelijk en te doen? Watvoor onderzoek zou ik hierbij kunnen doen?
Alvast bedankt!
- Hoe is dit mogelijk?
-
Hey Tessa,
De emissie handel heeft inderdaad met de hoeveelheid uitstoot per luchtvaart bedrijf te maken.
Als je je gaat focussen op de duurzame bouw van vliegtuigen dan moet je je hoofdvraag denk ik wel aanpassen. Want zo als je hem nu hebt staan moet je 'alles' onderzoeken.
Trouwens een andere vraag; wat bedoel je precies met 100% duurzaam? Is dat ergens gedefinieerd of bestaat daar een definitie van?
Wat betreft de subvragen; je vragen zouden dan denk ik betrekking hebben tot. Het duurzaam bouwen/produceren van een vliegtuig. Dus wat voor emissie/ uitstoten etc. heb je bij het maken/gebruiken van verschillende materialen. Ten tweede heb je dan de vraag hoe duurzaam zijn de materialen zelf? En ten deerde heb je de vraag hoe lang gaat zo een vliegtuig dan mee en hoeveel passagiers kunnen er mee vervoerd worden. Ten vierde kun je je afvragen hoe recyclebaar een vliegtuig is.
Het zijn denk ik wel lastige vragen, maar met goed zoeken, vooral in het engels moeten er denk ik wel interessante artikelen te vinden zijn. Verder zou ik ook aan hand van voorbeelden kijken wat de trends zijn die de duurzaamheid beinvloeden. Bijvoorbeeld zou ik me goed inlezen op de 787 dreamliner en proberen te achterhalen waarom deze zo duurzaam is en waarom. Als je trouwens iets zoekt op internet zou ik dat vooral ook in het engels doen.
Hoop dat ik je weer een beetje heb kunnen helpen. :-)
Groetjes,
Hubert
-
Hoi Hubert,
Sorry ik was vergeten mijn naam te vermelden, ik ben Tessa.
Hartstikke bedankt voor uw reactie.Dat is inderdaad een erg goed plan, Robbert had mij namelijk verteld over het emissie handel systeem, maar dit heeft vooral te maken met het duurzaam opereren van het vliegtuig neem ik aan?
Ikzelf ben meer geïnteresseerd in het bouwen, waar dus bijvoorbeeld het materiaal glare aan te pas komt?Als ik dat deelonderwerp kies zou het dus betekenen dat ik de deelvraag: ' Kan een emissie handel systeem hieraan bijdragen? ' eruithaal en een (of meerdere) nieuwe deelvraag toevoeg? Heeft u daar misschien suggesties voor? Is het dan nodig om mijn hoofdvraag enigszins aan te passen?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Tessa -
Hallo tfs (?)
Dit is zeker een heel interessant en actueel onderwerp. Ik zou dit zeker zo houden en er mee door gaan.
Duurzaamheid is natuurlijk een 'container begrip' en daarom is het ook heel erg breed. Daarom zou ik ook wat vragen stellen over wat duurzaamheid is en waar het een rol speelt in de luchtvaart. Zo kun je namelijk al snel een onderscheid maken tussen het duurzaam bouwen/ontwikkelen van een vliegtuig en het duurzaam opereren van een vliegtuig. Dit zijn twee verschillende dingen en zo kun je onderzoek dus ook meer gaan toespitsen op de vliegtuigbouwers, de luchthavens, de airlines of andere instanties.
Dus ik zou zeker nog een klein hoofdstuk doen over duurzaamheid, wat je het meest interesseert en in welke richting je wil verdiepen. Dit sluit dan ook aan op de vraag hoe is dit mogelijk.
Wat onderzoek betreft zou ik even een kant kiezen en dan kunnen we samen brainstormen over wat je zou kunnen gaan uitzoeken. Is dat een idee?
Ik hoor graag van je.
Groeten,
Hubert
-
Hoi Hubert,
Bedankt alweer.
Ik heb even zitten brainstormen en heb eigenlijk ook weer wat nieuwe ideeën en zou graag uw mening erover horen.Hoofdvraag:
Hoe ziet het vliegtuig van de toekomst eruit?
Deelvragen:
Wat is duurzaamheid?
Wat is een emissiehandel systeem en wat zal de invloed hiervan zijn?
Welke materialen kunnen gebruikt worden? (met als voorbeeld glare, hierbij zal ik ook praten over recyclen)
Welke soorten brandstof zijn er mogelijk? (met als voorbeeld waterstof)
Hoe kan de aerodynamica hieraan bijdragen? (met als voorbeeld CleanEra Airliner)
Hoe zal de veiligheid hiervoor aangepast moeten worden?
Is dit realistisch/mogelijk op korte termijn?Dit betekent niet dat mijn andere idee volledig van de baan is, maar dit zijn nog wat extra ideetjes.
Ik ben alleen bang dat dit misschien te algemeen is?Ik ben benieuwd naar uw reactie!
Groetjes,
Tessa -
Hoi Hubert,
Bedankt voor uw reactie, ik ben ondertussen al begonnen aan mijn inleiding en heb al redelijk wat informatie.
Ik heb inderdaad ook veel in het Engels gezocht, dit scheelt nogal! Ik denk dat het me nu wel even lukt.
In ieder geval bedankt voor alles en als ik nog vragen heb, dan laat ik die wel weer horen.Groetjes en ook alvast een gelukkig 2012,
Tessa -
Hallo Tessa,
Ik denk dat je nu een zeer set vragen hebt die allemaal zeer relevant zijn. Als ik het zo bekijk dan denk ik dat je hier aardig wat informatie bij elkaar kunt verzamelen om jezelf slim te maken over duurzame vliegtuigen. Hierbij moet wel gezegd worden dat het zou kunnen dat je bij verschillende onderwerpen vrij diep moet gaan graven om het goed te begrijpen en dan weet ik niet of het niet te veel is wat je nu hebt staan. Uiteraard kun je het abstractie niveau helemaal vrij bepalen, maar ik zou in ieder geval bij een vraag dieper in gaan dan bij de rest.
Voor de rest ziet het er heel goed. Nog even een gouden tip: Als je naar artikelen gaat zoeken, doe dat ook in het Engels, dat levert vaak betere resultaten op. En over duurzaamheid algemeen zou ik even naar de website aerostudents.com gaan en bij de derde jaars vakken het vaak 'Sustainability' aanklikken, ik denk dat je daar ook wel wat nuttigs kunt vinden.
Succes ermee en alvast een gelukkig nieuw jaar.
Groeten,
Hubert
-
Hallo Tessa,
Goed om te horen! Succes met het schrijven, als ik je nog ergens bij kan helpen, hoor ik het graag.
Groetjes,
Hubert
-
Hoi Tessa,
Mijn naam is Joost, ik ga Hubert voor een paar maanden vervangen tijdens zijn stage. Ik ben ook student Luchtvaart- en Ruimtevaartechniek. Vanaf nu zal ik dus alle vragen beantwoorden.
Je hebt mijn e-mail in een PM, stuur de vragenlijst maar naar me op, dan zal ik er naar kijken.
Groetjes,
JoostPS: Als je het onderwerp duurzaamheid interessant vindt is het misschien een ideetje om naar het 'cruiser-feeder concept' te kijken. Dit is een radicale verandering in 'hoe' we vliegen, spreekt erg tot de verbeelding, en er zijn hele leuke plaatjes van te vinden.
Ik zie dat dit niet direct aansluit bij je vragen, maar misschien biedt het wat inspiratie.
-
Hoi Hubert,
Voor mijn profielwerkstuk moet ik ook een onderzoek verrichten, ik heb hiervoor gekozen om een vragenlijst op te stellen met vragen waar ik inhoudelijk op in ga in mijn profielwerkstuk en deze te laten beantwoorden door mensen die werken/studeren in de luchtvaartindustrie. Ik zal deze onderzoeksresultaten vergelijken met mijn eigen bevindingen en zo door de verschillen en overeenkomsten een duidelijk beeld creëren van het vliegtuig van de toekomst.
Mijn vraag voor u was of uzelf en een aantal verschillenden studenten uit verschillende jaren en misschien docenten deze vragenlijst in zouden kunnen vullen.
Mocht dit niet lukken, heeft u misschien een e-mail adres van andere personen die ik hiervoor misschien kan benaderen?
Het zou mij in ieder geval erg helpen.Ik hoop iets van u te horen, alvast bedankt.
Als het mogelijk is zou u mij dan uw e-mail adres ( of die van iemand anders waar ik contact mee op kan nemen ) kunnen geven, zodat ik de vragenlijst kan mailen.Groetjes,
Tessa