hoverboard
-
Hallo,
Wij zijn bezig met een meesterproef waarin we een hoverboard of drone willen bouwen. Hier hebben wij een expert voor nodig en wij vroegen ons af of de TU Delft ons hierbij kan helpen. In de praktijk komt dit neer op het beantwoorden van onze vragen, het geven van feedback en periodiek contact onderhouden.
Met vriendelijke groet,
Lars & Patrick
-
Hoi Lars en Patrick, @hoverboard
Cool idee! Op www.instructables.com kan je heel veel ideeen opdoen. Ook oude berichten op dit forum kun je gebruiken voor informatie en ideeen. Ik kan jullie vragen via dit forum beantwoorden. Mocht ik er niet uitkomen dan kan ik hier op de TU altijd wel iemand vinden die ons verder kan helpen.
Groetjes,
juul
-
Hallo Juul,
We hebben de opdracht inmiddels vastgesteld en een opdrachtgever gevonden. We gaan een drone bouwen voor agrarische doeleinden.
Mogen wij jou noteren als onze expert in ons verslag?In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp!
Groet,
Lars en Patrick -
Hoi Lars en Patrick! @hoverboard
Klopt het dat jullie van een Technasium zijn? Jullie mogen mij sowieso opschrijven als expert, maar met bepaalde Technasia is er een overeenkomst gesloten over het helpen als expert.
Groetjes,
Juul
-
Hoi Juul,
Dat klopt. Wij zitten op het Harens Lyceum.
Groet,
Lars en Patrick -
Ha Lars en Patrick, @hoverboard
Ik heb nog even nagevraagd of jullie school meedoet aan de pilot en het blijkt dat jullie school niet in de poel zit. In principe betekent dat niet heel veel voor jullie; Ik beantwoord jullie vragen zo goed mogelijk en jullie zijn ook altijd welkom op een PWS middag.
groetjes,
Juul
-
hallo Juul,
Ik probeer wat rekenwerk te verrichtten aan de liftkracht en de rotor. Hierbij loop ik er echter tegen enkele problemen aan.
Ik weet niet hoe de angle of attack nou precies werkt. Ik kom wel tegen dat vanaf 15 graden er overstrek(stall) optreed. Wij willen proberen onze rotoren te printen met een 3d printer. Hiervoor is het echter handig om de hoek te kunnen achterhalen.Daarnaast loop ik tegen de Cl en Cw waarde aan in de luchtweerstand formule. Kan ik hier ergens een schatting voor vinden zodat ik uit kan rekenen wat voor een oppervlakte en wat voor een snelheid de rotoren hebben.
Het laatste punt is dat bij de snelheid van de rotoren je niet even een gemiddelde snelheid kunt bepalen omdat er een v^2 in voorkomt zijn er andere oplossingen/formules om hierachter te komen.
Over all voel ik mij een beetje bedolven onder een enorme berg aan informatie. Mijn vraag is dus heb of jij iets weet zodat ik er toch achter kan komen wat de afmetingen, snelheid en hoek van de rotoren.
met vriendelijke groet,
Lars -
Hoi Lars, @hoverboard
met rotorbladen is het altijd net even lastig!
Als eerste je vraag over de lift- en weerstandscoefficient: Deze is voor iedere aanvalshoek en vleugelvorm specifiek. Als je een bekend profiel (bijvoorbeeld het standaard profiel gebruikt voor een specifieke helicopter) gebruikt zal een grafiekje van de coëfficiënt uitgezet tegen de aanvalshoek te vinden zijn op internet. In jullie geval zal je de coëfficiënt voor iedere aanvalshoek zelf moeten vinden. Dit kun je doen door het profiel te testen in een windtunnel.
Nu hoor ik je denken: "Moet ik dan voor iedere hoek de lift en drag meten om achter die coëfficiënten te komen? Het antwoord is nee, gelukkig niet! Voor de CL geldt het volgende: Bij een profiel met een bolling aan de bovenkant zal er bij een bepaalde hoek geen lift worden gemaakt. Dit zal een negatieve hoek zijn. Vervolgens zal de CL linear met de aanvalshoek oplopen. Na een bepaalde aanvalshoek zal de lift niet verder toenemen, maar juist afnemen. Deze hoek wordt de kritische aanvalshoek genoemd. Het vliegtuig is daarna overtrokken (de stall).
Dan nu de snelheid: De tip van het rotorblad zal sneller draaien dan de "root" van het rotorblad. Als de andere elementen in de lift formule gelijk blijven betekent dit dus dat de tip meer lift zal produceren! Wat je het best kan doen is het rotorprofiel in delen opdelen en voor ieder deel apart de cl-alpha grafiek vinden. Vervolgens kun je met de gemiddelde snelheid van dat gedeelte van de rotor de lift/weerstand berekenen.
Is het zo duidelijker geworden? Als het nog steeds een brei aan informatie is laat het weten dan kijk ik of ik wat handige plaatjes voor je kan vinden!
Groetjes,
Juul