Luchtweerstand carrosseries
-
Beste studenten van TU delft,
In Havo 5 doe ik een pws over luchtweerstand op een vijfdeursauto waarbij ik de carrosserie zoek met de minste luchtweerstand. Hoe bereken ik dit theoretisch?
-
Beste Ewout, @ewout
allereerst mijn excuses voor de late reactie!
De luchtweerstand van een object, in jouw geval van een carrosserie, hangt van verschillende factoren af. Onderzoek eerst eens wat allemaal invloed heeft op de luchtweerstand.
Ik denk dat het niet haalbaar is om alle soorten carosseries te onderzoeken. Ik raad je daarom aan om 2 carosseries te kiezen en deze met elkaar te vergelijken. Als je verder nog vragen hebt help ik je graag verder.Groetjes,
Juul
-
Beste Juul,
Ik ben inderdaad van plan om twee carrosseries te bouwen van hout en deze te testen in een windtunnel bij ons opschool. Wel heb ik al een wiskundige theorie gevonden waarbij beschreven wordt hoe het ideale ontwerp eruit ziet. Ik ben nog opzoek naar een natuurkundig ontwerp. Ook heb ik een onderzoeksvoorstel gemaakt dus deze zou ik misschien even kunnen sturen als hulpmiddel om wat te verduidelijken wat ik zoek
Ewout
-
Hoi Ewout, @ewout
Goed bezig! Ik ben inderdaad benieuwd naar je onderzoeksvoorstel en ik denk dat ik je dan ook beter kan helpen. Rechtsboven op deze website staat een chaticoontje en kan je met mij chatten. Als je het op deze manier naar me stuurt is het prive.
Groetjes,
Juul
-
Beste Ewout, @ewout
Ik heb je onderzoeksvoorstel bekeken en het ziet er allemaal goed uit! Het omrekenen van de weerstand van een schaalmodel naar de echte auto is heel erg ingewikkeld. Je kan uiteraard wel het ene schaalmodel vergelijken met het andere schaalmodel en hierop baseren welke van de 3 types het beste zal zijn.
Groetjes,
Juul