PWS Draagkracht op een vleugel
-
Geachte meneer/mevrouw
Ik schrijf dit bericht namens twee personen. Wij, Sean en Kevin, doen voor ons profielwerkstuk onderzoek naar de draagkracht op de vleugel van een vliegtuig. Wij hebben al veel onderzoek gedaan naar de materialen en de vorm van de vleugel. Wij hebben besloten om voor ons profielwerkstuk onze eigen vleugel te ontwerpen, te bouwen en die te willen testen. Onze vraag aan jullie, mogen wij van uw apparatuur gebruik maken? Wij hebben een idee over hoe we alles moeten verwerken. Is het mogelijk om een bestaand ontwerp te testen en de resultaten te vergelijken?
Ik zou graag snel van jullie horen om een datum af te spreken.
Hoogachtend,
Sean en Kevin
-
Beste Sean en Kevin,@SOvanHees1999
Wat goed dat jullie al zoveel hebben kunnen doen! Er bestaan inderdaad programma's zoals Xfoil en XFLR waar je "digitaal" een vleugel kunt testen. Ook is het mogelijk om hier op de TU een of meerdere profielen te testen. Op dit moment is het nog niet helemaal duidelijk welke windtunnel hiervoor gebruikt zal worden. Daarom kan ik jullie nog niet vertellen waar jullie test profiel aan moet voldoen. Ik hoop hier volgende week meer duidelijkheid over te hebben.
Als jullie in de tussentijd nog andere vragen hebben hoor ik dat graag.
Groetjes,
Juul
-
Geachte mevrouw Jongbloed
De reden waarom wij u schrijven, is dat er binnenkort PWS-dagen zijn op onze school. Wij zouden graag op die dagen ons onderzoek willen uitvoeren. Bij ons vorige contact wist u nog niet van welke windtunnel gebruik zou worden gemaakt. Is dat inmiddels wel al bekend?
Op het moment zijn wij bezig met het ontwerpen van ons vleugelprofiel. Wij zouden daarom graag gauw weten of er gebruik kan worden gemaakt van de apparatuur en of jullie die aan ons beschikbaar willen stellen? Wij zouden ook graag dan de dagen en de tijden willen weten.
Ik hoop snel van u te horen.
Hoogachtend,
Sean van Hees en Kevin Nanhekhan
Hofstad Lyceum
Colijnplein 9
2555 HA Den Haag -
Beste Sean en Kevin, @SOvanHees1999
op 21 oktober heb ik een workshop geplanned waarin zelfgemaakte profielen kunnen worden getest in een voor scholieren beschikbaar gestelde windtunnel. Jullie kunnen je hiervoor nu aanmelden!
Voor het testen van jullie profiel in onze windtunnel is het belangrijk dat jullie de richtlijnen in deze bouwhandleiding volgen.
Succes!
Juul
-
@Juul-Jongbloed zijn er nog plekken over voor deze workshop? Ik zie geen aanmeldknop staan bij de link.
-
Beste mevrouw Jongbloed,
Ik heb uw bericht pas vandaag gezien. Ik kreeg geen melding binnen. Ik ben daarom waarschijnlijk te laat met inschrijven voor het testen. Kunt u zo spoedig mogelijk mij laten weten of er nog plek is?
Tevens heb ik nog een vraag. Er staat in de handleiding dat de spanlengte maar maximaal 14.5 centimeter mag bedragen. Dit is best klein. Of heb ik het mis? Zou u ook hierop zo spoedig mogelijk een antwoord willen geven?Hoogachtend,
Sean en Kevin
-
Beste Sean en Kevin, @SOvanHees1999
Excuses voor de late reactie de workshop zat helaas al helemaal vol. Wel is er nog steeds de mogelijkheid om jullie profiel te komen testen bij ons in de windtunnel op een PWS-middag wanneer ik aanwezig ben.
Het is inderdaad een kleine windtunnel vandaar het kleine profiel. Voor de theorie ga je uit van een 2D vleugel en om dit zo goed mogelijk na te bootsen kunnen jullie het beste de spanwijdte exact 14.7 cm maken. Verder raad ik aan het model van balsahout te maken of te 3D printen. De ervaring leert dat een schroef in een model van geextrudeerd polystyreen niet blijft zitten op het moment dat de windtunnel aangaat.Groetjes,
Juul