resistentie brandstof bacteriën
-
Beste Mevrouw Nielsen,
Wij doen voor ons PWS onderzoek naar het verhogen van de efficiëntie van brandstofbacteriën met behulp van resistentie. Wij hebben op een open dag van de studie "Nanobiologie" op uw universiteit meegekregen dat jullie al veel onderzoek doen naar het maken van brandstof met behulp van bacteriën. Wij hopen daarom dat jullie over de middelen beschikken om ons te helpen met het praktische deel van ons PWS. Wij kunnen met behulp van onze begeleider in principe zelf een practicumvoorschrift produceren alleen moeten wij dan wel weten aan welke regels en voorschriften deze moet voldoen. Zou u misschien deze criteria en verdere informatie willen doorsturen naar ons? Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Vriendelijke groet,
Kees van Dijk en Mirte Douwes
-
Hey @Kees-Mirte
Zegmaar gerust Sanne hoor! Hahaha wij zijn gewoon studenten. Jammer genoeg moet ik jullie vertellen dat Sanne nu nog even op vakantie is, ze zal de 22ste van Augustus terug zijn. Sanne die weet meer over wat voor proeven jullie bij ons kunnen uitvoeren en wat wij daarbij allemaal van jullie verwachten. Wel weet ik bijna zeker dat jullie bij ons op de goede plek zitten!
Zodra Sanne terug is kan ze jullie dus goed verder helpen.
Je hoort nog van ons,
Jip -
@Kees-Mirte
Beste Kees en Mirte,Het is weer een tijdje geleden dat jullie een vraag hadden over je PWS. Zijn jullie al een beetje vooruit gekomen hiermee of heb je nog hulp nodig? Zo niet, is er wellicht iets anders waar jullie tegenaan lopen?
Ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,Heel erg bedankt voor je reactie. Wij zijn wel verder met de theoretische kant van ons PWS maar nog niet met de praktische kant. Zoals in onze eerdere vraag gezegd willen wij namelijk een proefje doen met bacteriën die biodiesel produceren en deze efficiënter maken doormiddel van resistentie. Wij beschikken echter niet over de middelen (de bacteriën) om dit practicum uit te voeren. We hadden echter op een open dag gezien dat jullie wel over die bacteriën en veel kennis hierover beschikken. Wij zouden daarom graag ons practicum bij jullie uitvoeren. Is dat mogelijk? En zo ja, zou je ons wat informatie willen sturen over bijvoorbeeld de tijdspan waarin het moet gebeuren, of we spullen zelf mee moeten nemen en over welke bacteriën jullie beschikken. Met die informatie kunnen wij namelijk zelf een practicumvoorschrift maken met behulp van onze begeleider. Alvast heel erg bedankt voor je antwoord!
, groetjes Kees en Mirte
-
@Kees-Mirte
Beste Kees en Mirte,Zouden jullie me eerst wat meer over jullie PWS kunnen vertellen, zoals hoofd- en deelvragen? Dan kan ik me een beter beeld vormen bij jullie onderzoek. Gaat het namelijk alleen over het produceren van biodiesel of biobrandstoffen in het algemeen?
Ik geef elk jaar een workshop waar we biodiesel maken, maar hier komen geen bacteriën aan te pas. Hebben jullie al iets van voorschriften hierover gevonden en anders ga ik zelf even op zoek. Daarnaast weet ik wel dat ze bio-ethanol, waar sommige auto's op kunnen rijden, maken met bacteriën. Zouden jullie daar ook wat mee willen?
Het zijn wat vragen vanuit mij, maar zo kan ik een goed beeld scheppen en jullie beter helpen.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Voor ons PWS is het gebruiken van bacteriën wel een vereiste. Wij hebben het aan onze begeleider gevraagd en bio-ethanol komt inderdaad het best overeen met ons onderwerp. Wij hebben, zodat u ons PWS wat beter kunt begrijpen, hieronder onze onderzoeksvraag en deelvragen bijgevoegd.
PWS balansverslag
Onderzoeksvraag: “Kunnen wij de biobrandstofproductie van bacteriën verhogen met behulp van het resistent maken van de desbetreffende bacteriën tegen hun eigen product?”
(Voorlopige) Deelvragen:
• “Hoe leven bacteriën?”
o Welke levensprocessen hebben nut voor ons?
Waarom hebben deze levensprocessen nut voor ons?
o Hoe werkt hun stofwisseling?
o Hoe ontstaat er brandstof uit de levensprocessen van de bacterie?
• “Waar bestaat biodiesel uit?”
• “Waarom kunnen ze niet tegen hun eigen producten?”
o Welke reactie(s) vind(t/en) er plaats met het product?
• Welke bacterie is het meest geschikt voor een hoog percentage brandstof?
o Kleine poriën (verhoogt resistentie)
o Optimum temperatuur voor productie
o Optimum PH voor productie
• Wat is het nut van het verhogen van de biobrandstofproductie?
• “Welk effect heeft de verhoging van biobrandstofproductie op de brandstof industrie?”
o Wat doet het verhogen van de biobrandstofproductie met de economie?
o Wat is het effect op het milieu?groetjes,
Kees & Mirte
-
@Kees-Mirte
Beste Kees en Mirte,Jullie onderzoeksvragen zien er goed uit. Jullie kunnen nu een uitgebreid onderzoek doen, maar let op dat jullie niet te veel hooi op jullie vork nemen ;) het zijn best veel deelvragen.
Ik zie dat jullie bio-ethanol hebben gekozen als focus voor het project. Ik heb nog wat interessante artikelen over dit onderwerp. Deze gaan over een speciaal gist, ontwikkeld door een professor op de TU Delft, die meer bio-ethanol dan andere gisten:
Wellicht leuk om je misschien hierin in te lezen. Omdat dit door een professor is ontwikkeld, zul je veel wetenschappelijke artikelen kunnen vinden. Deze artikelen kun je makkelijk vinden met Google Scholar. Dit is een zoekprogramma van Google dat specifiek in wetenschappelijke artikelen zoekt. Hierdoor kun je zeker zijn dat je bron betrouwbaar is.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Heel erg bedankt voor die artikelen. Ze sluiten inderdaad goed aan bij ons onderwerp. Wij hebben echter vooral hulp nodig bij het praktische onderdeel van ons PWS. Wij hebben namelijk een idee voor een practicum dat aansluit bij jullie onderzoek maar we moeten weten of we dit kunnen uitvoeren bij jullie. Anders moeten we nog veranderen van onderwerp. We kunnen samen met onze begeleider een practicumvoorschrift maken maar dan moeten we eerst jullie regels weten omtrent een practicum. Weet jij daar iets van af of ken je iemand die dat regelt? Alvast bedankt voor uw antwoord!
Vriendelijke groet,
Kees en Mirte
-
@Kees-Mirte
Beste Kees en Mirte,Vervelend om te horen dat jullie zonder proef een ander onderwerp moeten kiezen. Wij doen eigenlijk in principe geen losse proeven op de TU Delft. Wij bieden wel workshop aan die georganiseer zijn, maar als wij iedereen losse proeven zouden laten doen is dit veel te veel.
Ik zou jullie wel kunnen helpen met bedenken van een proef voor op school, maar ik denk dat het erg moeilijk is om zelf aan die bacteriën te komen. Dat speciale gist dat hier op de TU Delft is ontwikkeld mag ook alleen maar worden gebruikt in geautoriseerde fabrieken en labatoria, dus daar kan ik jullie ook niet mee helpen.Groetjes,
Sanne