Dopplereffect
-
Hallo,
Wij doen ons PWS over het Dopplereffect. We hebben het idee om met behulp van het Dopplereffect de snelheid van 'iets' bepalen/ meten. Voor ons praktisch onderzoek hebben we hier een invulling voor nodig. We meten het liefst iets wat niet voor de hand ligt, dus niet de snelheid van een auto of iets dergelijks, omdat dit te simpel is volgens onze begeleider. Het moet echter ook niet 'onmogelijk' zijn om te meten, het moet reëel blijven.
Wij vroegen ons af of jullie ons aan een leuk praktisch meetbaar voorwerp of onderwerp kunnen helpen.Vol verwachting wachtend,
Evert.
-
Hey @Evert
Tof onderwerp! Even denken hoor. Het dopplereffect kun je natuurlijk op heel veel dingen toepassen, alles wat groot genoeg is om geluid te weerkaatsen in ieder geval. Ik weet niet of jullie verschillende hobbys hebben waar je het kan toepassen? Ik denk bijvoorbeeld aan een hockey bal, een zeilboot of misschien de wiek van een windmolen. Als we iets abstracter gaan kijken, las ik ergens dat je misschien de snelheid van bloed zou kunnen meten met behulp van het dopplereffect, al weet ik niet wat voor apparatuur je daarvoor nodig hebt.
Ik hoop dat dit je een beetje inspiratie geeft,
Jip -
Het is alweer een tijdje geleden dat we de vraag stelden..
Nu hadden we een beetje een idee:
Met behulp van laser doppler snelheidsmeting de snelheid van stromend water meten. We hebben ergens gezien dat je dit kunt doen door twee lasterstralen in die buis met stromend water te laten kruizen en daar gaan dan deeltjes door heen die je in het water hebt opgelost.
Dan zou er een opstelling moeten zijn die de dopplerfrequentie hiervan kan meten en dat je daar de snelheid van het water dus uit kunt afleiden. Het is ons niet volledig helder hoe het precies moet, wellicht dat jullie ons daar mee kunnen helpen?
Graag horen we van jullie!Bedankt!
Evert -
Hey @Evert
Na wat rond te hebben gegoogled heb ik het volgende gevonden.
De snelheid van een vloeistof meten met het dopplereffect gaat eigenlijk op precies dezelfde manier als dat je dat doet bij een groter object. Alleen hierbij pas je de schaal aan. Zoals je hier ziet gaat dat gewoon met een reflector om het verschil te meten en om te zetten naar snelheid.
Is dit voldoende om jullie verder te helpen? Ik ga niet alles tot in de haarpunten uitzoeken voor jullie maar ik hoop dat dit al helpt.
Groetjes,
Jip