Quantum Tunneling Effect
-
Hoi,
Wij zijn twee leerlingen uit de vijfde klas van het Stedelijk Gymnasium Haarlem. Wij willen voor ons PWS graag onderzoek doen naar het Quantum Tunneling Effect (QTE).
We willen dit meten door een golf door een prisma te zenden waarbij we zorgen dat de invalshoek groot genoeg is zodat er interne reflectie optreedt. Vervolgens plaatsen we hiernaast een tweede prisma waardoor het Quantum Tunneling Effect kan optreden. We willen dan de intensiteit van de doorgelaten golf meten en de intensiteit van de interne reflectie van de golf.De onderzoeksvraag die we hierbij in gedachten hebben, luidt: ‘Wat is het verband tussen de afstand tussen twee prisma’s en de hoeveelheid intensiteit die door middel van het Quantum Tunneling Effect wordt doorgegeven?’
Wij vroegen ons af of jullie (na de zomervakantie) hiervoor een machine die golven uitstraalt en een meetapparaat waarmee we die waarden kunnen meten beschikbaar hebben.
We horen het graag!
Groetjes,
Ben Cornelisse en Julia Ponfoort
-
Hey @juliaben
Thom, degene van ons team die Technische Natuurkunde studeert, is net een paar daagjes op vakantie en zal pas op de 22ste van Augustus weer actief kunnen zijn op het forum. Jullie onderwerp klinkt vet en ik weet bijna zeker dat hij er iets mee kan. Maar tot hij er is kan ik jullie nog niet verder helpen. Hou het forum in de gaten in het nieuwe schooljaar en dan zal Thom verschijnen om jullie verder te helpen!
Je hoort nog van ons,
Jip -
Beste @juliaben,
Jij hebt 2 maanden geleden, in onze vakantie, een vraag gesteld. Hoe staat het ervoor met je PWS en hebben jullie nog hulp nodig met het vinden van een opstelling voor jullie proef?
Ik hoor graag van jullie.Groetjes,
Thom