PWS natuurkunde in de oorlog
-
Beste lezer,
We zullen ons eerst even voorstellen. Wij zijn Kristan Verbeet en Laurens Kok, we zitten op het Ichthus college in Veenendaal in vwo 5.
Wij onderzoeken voor ons pws grof weg gezegd natuurkunde in de eerste wereldoorlog. We hebben specifiek ingezoomd op éën gebeurtenis uit de oorlog. De geallieerden probeerde een nieuw soort offensief voor te bereiden namelijk door middel van het graven van ondergrondse tunnels onder de Duitse stellingen, vervolgens plaatste ze daar mega explosieven. Op 7 juni 1917 ontplofte er 19 mijnen. Deze gebeurtenis zijn wij aan het onderzoeken. We zijn al naar Ieper (belgië) geweest om op zoek te gaan naar gegevens en het landschap te onderzoeken, want alle gevolgen zijn nog zichtbaar. Nu willen wij een proef op stellen waarbij we of de kracht op ondergrondse tunnels willen onderzoeken, of het analyseren van een kleine ''explosie'' om te meten wat er gebeurd met de grond, wat de snelheid is van het zand wat omhoog wordt gestuwd. Het is een heel verhaal en ik hoop dat je misschien ons een beetje kan helpen met een proef op te stellen. Alvast ontzettend bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Kristan Verbeet en Laurens Kok -
@laurenskok
Beste Laurens en Kristan,Cool onderwerp, maar inderdaad niet makkelijk om hierbij een goede proef op te stellen. Als ik het goed begrijp zouden jullie het liefst deze gebeurtenis willen nabootsten in het klein en hier het een en ander naar onderzoeken.
In principe kan je met video-analyse een end komen, als je bijvoorbeeld de snelheid zou willen meten van het omhoog gestuwde zand. Dit kan bijvoorbeeld met een programma zoals coach 6 (staat volgens mij op schoolcomputers). Dus wat je dan zou moeten doen is ten eerste een "klein explosief" vinden (wat zou je als explosief kunnen gebruiken?) en dan een manier vinden om deze op een afstand af te laten gaan terwijl deze onder de grond ligt. (En natuurlijk een camera hebben.)
Dit is volgens mij wel te doen, alleen is het hierbij wel van belang dat jullie dit veilig doen en onder begeleiding van bijvoorbeeld een docent (die jullie neem ik aan wel kan helpen met het verfijnen van de proef en die jullie kan helpen met het zoeken naar een klein explosief dat niet gevaarlijk is).
Het is, moet ik toegeven, een niet heel erg concreet plan, maar daar kunnen we samen wel wat meer vorm aan geven denk ik. Probeer ook te bedenken welke dingen je nog meer zou kunnen analyseren aan een "kleine" explosie.
Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen helpen en wees zeker niet bang om door te blijven vragen op het forum!Ik hoor van jullie.
Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Bedankt voor je reactie. We gaan zeker iets met de tip doen, we willen inderdaad z'n soort proef gaan doen, met begeleiding van onze docent natuurlijk. We gaan ons best doen. Bedankt voor de tip, mochten we nog vragen hebben dan zie je ze wel verschijnen op dit forum.
Groetjes,
Laurens en Kristan