Supergeleiding practicum
-
Het lukte mij niet om het artikel als bestand toe te voegen als bijlage, het artikel heb ik zelf via de volgende link kunnen downloaden:
https://arxiv.org/abs/1203.4503In het artikel staat dat er een bepaald soort supergeleider is gebruikt, namelijk een van de stof FeTeS. Ik heb een beetje op het internet gezocht om een supergeleider te kunnen kopen, maar het een FeTeS supergeleider nergens kunnen vinden. In het artikel staat beschreven hoe ze deze zelf hebben gemaakt, maar dit is niet haalbaar voor mij. Nu las ik ergens anders dat iemand het met een andere supergeleider heeft gedaan en daar ook resultaat mee had, ik weet helaas niet meer precies waar ik dit gelezen heb.
Ik heb op het internet wel andere supergeleiders gevonden vanaf 40 euro per stuk. Ik vroeg me af of jullie misschien nog een plek hebben waar goedkoop supergeleiders gekocht kunnen worden aangezien ik het zelf moet gaan betalen.
Op school hebben wij helaas geen thermokoppel die geschikt is voor deze lage temperaturen. Ik moet dus nog verder gaan zoeken naar een thermokoppel die ik ergens kan lenen.
Voor het hele onderzoek moet ik dus alleen nog een thermokoppel regelen en ik moet nog voor het deel van de massaspectrometrie wat regelen, maar dat staat los van de andere delen van het practicum.Ik heb dus samengevat het volgende:
Ik ga zelf een supergeleider aanschaffen. Hiermee wil ik (als het nog kan natuurlijk) bij jullie dan graag het Meissner effect aantonen en daarvan de kritische temperatuur meten met een thermokoppel die ik zelf ergens anders regel.
Hierna ga ik dezelfde supergeleider bij mij op school voor 24 uur op 70 graden in rode wijn weken. Met deze geweekte supergeleider wil ik dan graag opnieuw het Meissner effect bij jullie aantonen en weer de kritische temperatuur meten, opnieuw met een thermokoppel die ik zelf regel.
Hierna ga ik dus nog met een massaspectrometrie de verschillen in de wijn aantonen van voor het weken en na het weken, dit doe ik dan bij een andere universiteit.Is dit mogelijk?
-
Beste @Lieke-Graafmans,
Wij hebben stikstof en magneten daarmee kunnen we het Meissner-effect zeker aantonen.
Ik denk dat de meest betaalbare/verkrijgbare supergeleider die je kan kopen een YBCO supergeleider is.
Volgens mij, ik weet dit niet 100% zeker en zal dit even nagaan bij mijn teamleider, moet je school een bepaald budget hebben voor de PWS. Dus voordat je de supergeleider zelf aanschaft, zal ik je dat laten weten.
Welke sites heb jij nu gevonden waar je de geleiders kunt kopen?Je hoort van me.
Groetjes,
Thom
-
Wij hebben geen budget voor pws dus alles wat ik moet aanschaffen moet ik zelf kopen.
Ik heb op de volgende site aardig goedkoop YBCO supergeleiders gevonden:
http://shop.can-superconductors.com/index.php?id_product=8&controller=product
Hier is een supergeleider al vanaf 40 euro verkrijgbaar. Deze is wel erg zwak en is eigenlijk alleen geschikt om het Meissner effect aan te tonen. Een supergeleider met een kracht van 20 N is te koop voor 80 euro. Ik heb zelf het idee dat ik genoeg heb aan de zwakkere supergeleider aangezien ik niet meer van plan ben dan het Meissner effect aantonen.
Het bedrijf zit in Tsjechië waardoor er geen verzendkosten zijn. -
Beste @Lieke-Graafmans,
Als die zwakkere supergeleiders simpel het Meissner effect aantonen met kleine magneetjes en als je de supergeleider niet over een magneetbaan wilt laten zweven, dan moet dat helemaal prima zijn! Die site ziet er goed uit trouwens!
Groetjes,
Thom
-
In mijn zoektocht naar een thermokoppel heb ik een tip gekregen van iemand van een andere universiteit. Voor het meten van de kritische temperatuur gebruiken zij namelijk een PT 100 (platina) weerstand. Deze kan worden aangesloten aan een multimeter en daarmee kan de temperatuur worden afgelezen.
Is deze toevallig wel beschikbaar bij jullie?
-
Beste @Lieke-Graafmans,
Ik heb daar zelf nog nooit van gehoord, maar ik geloof best dat dat zou kunnen. Ik ga nog even na of wij dat misschien ergens hebben liggen. Maar een thermokoppel heb je nog niet gevonden?
Groet,
Thom
-
Thom Woudstra Ik heb tot nu toe niemand gevonden die een thermokoppel wil uitlenen. Ik zou er een zelf kunnen kopen voor niet al te veel geld, maar dan moet ik die ook nog in elkaar zetten. Ik denk dat ik dan in tijdnood kom doordat ik te veel wil doen.
Ik hoor graag of er een PT 100 aanwezig is! -
@Lieke-Graafmans even een update, ik heb nog geen PT 100 gevonden. Ik weet nog wel iemand waar ik het kan na vragen. Je hoort spoedig van me..
Groetjes,
Thom
-
Beste @Lieke-Graafmans,
Mijn excuses voor het late antwoord.
Ik heb jammer genoeg niet een PT100 weerstand thermometer kunnen vinden...
Heb je in de tussen tijd zelf iets geregeld of loop je nog vast? Ik denk dat een thermokoppel aanschaffen de beste optie is, deze zijn niet duur en volgens mij hoef je ze alleen in de multimeter te stoppen (het kan ook zijn dat je ze in elkaar moet zetten maar dat moet volgens mij niet al te veel werk zijn). Wilde je nog langskomen om het Meissner-effect aan te tonen?
Nogmaals mijn excuses en ik hoor graag van je hoe het ervoor staat..!Groetjes,
Thom
-
Sorry dat ik een tijdje niet gereageerd heb! Ik heb ondertussen alles geregeld. Ik heb contact gekregen met de Universiteit van Groningen en zij hebben mij kunnen helpen. Ik heb het eerste practicum al uitgevoerd en ga aankomende woensdag de rest doen.
Alsnog heel erg bedankt voor het meedenken en het zoeken naar oplossingen! Als je het leuk vind kan ik je nog laten weten of ik een meetbaar verschil heb gevonden met en zonder de wijn.
-
Wat gaaf! Het lijkt me erg leuk als je me nog laat weten wat er uit je onderzoek komt!
Heel veel succes met het onderzoek!Groetjes,
Thom