PWS Rendement Windturbine / Senior Thesis on efficiency windmill park
-
Beste ,
Wij zitten in de zesde van tweetalig vwo en doen ons pws even kortgezegd over het rendement van een windturbine. Dit zijn onze hoofd en deelvragen waar we onderzoek naar gaan doen:
Hoofdvraag: Op welke manier kan het energie rendement van een wind turbine geoptimaliseerd worden?
deelvraag 1: Heeft de locatie/ plaatsing effect op het rendement en wat is de beste locatie ?
deelvraag 2: Hoe werkt de dynamo van een wind turbine en wat voor effect heeft dit op het rendement van de energieopbrengst?
deelvraag 3: Wat voor (wiek) vorm levert de meeste energie?
deelvraag 4: Hoe gaat de energieopslag en transport in zijn werk en hoe kan dit verbeterd worden?Nu zoeken wij hulp met:
-Het meer te weten komen over/ begrijpen van deze vragen/onderwerpen.- het bedenken en uitvoeren van een experiment. Wij zelf dachten aan een experiment dat te maken heeft met de dynamo of de vorm van de wieken.
Wie kan ons helpen of kan ons in contact brangen met mensen die hier meer van af weten?
Ik zie graag nederlands of engeltalige reacties tegemoet,
groetjes,
Esmee -
Hey Joris,
Bedankt voor je reactie. We zijn idd druk bezig met meer informatie zoeken over het onderwerp en toevallig kwam ik ook al op die handige pagina. Ik email je binnenkort wat we tot dan toe hebben en denk nog wat na over een experiment. Dan kun je ons misschien helpen met hoe en waar we het gaan doen als onze school geen mogelijkheden biedt? Als we tegen problemen aanlopen ivm het begrijpen van de stof of het vinden van de juiste informatie, zou het erg fijn zijn als je ons daarmee kan helpen.
Ook zie ik graag de reactie van je collega tegemoet.groetjes Esmée
-
Hoi Esmee,
Mijn naam is Joris en ik studeer werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Ik weet het een en ander af van turbine werking en rendement systemen. Van wiek vormen weet een collega meer. Hij zal een dezer dagen ook een blik werpen op jullie vragen.
Jullie hoofd en deelvragen lijken mij goed. Nu is het zaak om veel literatuur te vinden omtrent de werking van een windturbine en daarmee concreet antwoord geven op jullie deelvragen. Op Internet vind je heel veel informatie, zoals bijvoorbeeld deze pagina over de werking van een windturbine.
Een antwoord op een deelvraag kan ook bestaan uit een experiment. Dit zou kunnen met een dynamo of een wiek in de windtunnel, maar je moet heel goed in de gaten houden of dit dan uiteindelijk wel antwoord geeft op de vraag die je je stelt. Dus als je een experiment met een dynamo wilt doen, wat voor een antwoord moet dit dan geven, i.e. wat gaat de hypothese van je experiment zijn.Als jullie concretere vragen hebben of een proefopzet hebben bedacht, kun je die hier stellen of plaatsen!
Groetjes,
Joris
-
Beste Wouter,
Helaas is het niet mogelijk om deel te nemen aan de workshop, omdat vrijdag 5 februari de uiterste inleverdatum is van de profielwerkstukken bij ons op school. Ook hebben we besloten omwille van de tijd geen vleugel, wiek of windturbine te bouwen. Op school hebben we kleine dynamo's (fietsdynamos met een opgerold touwtje dat je uit kunt trekken) en een kleine dynamo met een soort kleine propellor/ 3 mini wieken erop waar we misschien met een föhn in een kartonnen doos metingen kunnen doen (meter in stroomkring) ? We zijn nog hard op zoek naar een echt concreet goed idee.(we mogen evt onder de 30,- aan materiaalkosten uitgeven van school)
Hebben jullie nog enkele (snelle) suggesties?groetjes Esmée
-
Beste Esmee,
Mooi onderwerp. Je zou een experiment kunnen doen met én de wieken én de dynamo. De wieken bestaan uit een reeks vleugelprofielen bij moderne windturbines. Bij oude windmolens is er vaak één profiel gebruikt. Je kunt zo'n vleugelprofiel maken en testen bij mij in de windtunnel halverwege februari. Meer informatie over de workshop vind je hier.
Het experiment met de dynamo zou je realtime kunnen uitvoeren als je een windmolen bouwt. Deze kun je in de buitenlucht testen met onder andere een anemometer voor het meten van de windsnelheid. Hieruit kun je afleiden hoeveel stroom de windmolen opwekt.
Dit zijn twee ideeën, hadden jullie zelf ook al wat bedacht?
Grt. Wouter
-
Beste Esmée,
Jullie gaan geen windturbine bouwen, hoe ga je dan antwoord geven op je hoofdvraag? Ik zou zo 1-2-3 geen verdere concrete ideeën weten dan die ik je gegeven heb. Bouw een windmolen! Je hebt nog twee maanden, dat moet vast lukken. Onder de 30 euro gaan serieuze proeven sowieso lastig worden. Dus je zult ook het een en ander zelf moeten bekostigen (of meer lospeuteren bij je school).
Grt. Wouter