Organische zonnecellen
-
Beste lezer,
Wij zijn 2 vwo-5 studenten van het ds. Pierson College uit Den Bosch. Het idee voor ons profielwerkstuk is om te kijken hoe je een organische zonnecel kunt bouwen.
We hebben als hoofdvraag:
Hoe bouw je een organisch zonnepaneel waarmee een telefoon opgeladen kan worden?En de deelvragen zijn:
Waaruit bestaat een organische zonnecel?
Hoe werkt een organische zonnecel?
Wat is het verschil tussen een organische zonnecel en een normale zonnecel?
In welke omstandigheden zal deze het beste werken?
Wat heeft het precies nodig om een telefoon op te kunnen laden?
Is deze in een compacte vorm te maken?
Hoeveel zal dit kosten?
Hoeveel bespaar je ermee?Wij vroegen ons dus af of er een mogelijkheid is dat wij , de organische cel zelf mogen/kunnen bouwen op de universiteit. Ook zouden wij graag willen weten of dit überhaupt haalbaar is.
Wij horen graag wat.
Met vriendelijke groeten,
Danou Dederen en Hanien Najim
06-37349615 06-34747979 -
Beste Danou en Hanien,
Jullie opzet ziet er heel goed uit. Wellicht kunnen jullie nog iets doen met de oplaadtijd en ontladingstijd. Om te zien of de zonnecel dagelijks te gebruiken is.
Voordat ik jullie kan helpen met een onderzoek, zou ik willen vragen hoe ver jullie zijn met jullie PWS? Begin namelijk eerst zelf even af te schatten of het maken van een zonnecel haalbaar is door even kort te oriënteren op de eerste twee deelvragen. Wat voor organische zonnecel willen jullie maken? Zijn er meerdere soorten organische zonnecellen? Wat is er nodig voor deze zonnecellen?
Hierna kunnen we dan samen gaan oriënteren naar een onderzoek en haalbaarheid.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Bedankt voor uw reactie! We zijn pas net begonnen aan ons PWS. We zullen er aan werken en ons beter informeren. Hierna zouden wij graag willen oriënteren naar een onderzoek en de haalbaarheid.
Groetjes,
Hanien en Danou -
Hanien Najim
Okee!Laat maar weten als jullie zo ver zijn. Maar ook als jullie ergens vastlopen of hulp nodig met het vinden van bronnen.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
We hebben nu wat problemen met het vinden van bronnen. Wikepedia kan je natuurlijk niet gebruiken en voor de rest zijn er geen gekwalificeerde sites en/of boeken om onze deelvragen mee te beantwoorden. Kunt u ons hiermee op weg helpen?
Groetjes,
Hanien en Danou -
Nee klopt wikipedia kun je niet zomaar gebruiken. Je kunt wel kijken naar de bronnenlijst die wikipedia gebruikt. Soms staat hier een handige bron tussen.
Daarnaast kun je ook google scholar gebruiken. Dit is een onderdeel van google dat alleen in wetenschappelijke artikelen zoekt. Dit zijn betrouwbare bronnen en is een mooie weergave waar recente onderzoeken zich op focussen.
Neem eerst even zelf een kijkje! Als jullie hier niets kunnen vinden zal ik even kijken of ik toevallig wat kan vinden.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
We hebben nu ondertussen een prototype gemaakt gebaseerd op bessen ´dye-sensitized solar cell. We willen nu een stapje verder maar het lukt ons niet helemaal.
In oudere forums hebben we gelezen dat jullie andere jongens al eerder hebben geholpen met het daadwerkelijk op grotere schaal maken van een werkende organische zonnecel.
We zouden graag langs willen komen om vragen te stellen en ons doel is om eigenlijk zelf/met jullie hulp de organische zonnecel uit te breiden en echt te bouwen.
Wat zijn de mogelijkheden?We horen graag wat van u.
Met vriendelijke groeten,
Danou Dederen en Hanien Najim -
Beste Scholier,
Ik ben de aankomende dagen afwezig. Ik zal begin volgende week een antwoord op je vraag hebben.
Alvast bedankt voor het begrip.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen We zijn benieuwd naar je reactie!
-
Hanien Najim
Beste Danou en Hanien,Ik weet niet of ik jullie op dit gebied kan helpen. Misschien kan een college van mij, Jip, die de zonnecelworkshop geeft jullie wel helpen. Zouden jullie wellicht de linkjes kunnen geven waar andere jongens zijn geholpen met een organische zonnecel? En weet je zeker dat dit voor een organische cel was en niet een normale? Dan zullen jip en ik kijken of wij hierbij jullie kunnen helpen.
Groetjes,
Sanne