duurzame huis
-
beste student,
Wij doen ons PWS over duurzame energie, alleen zijn wij een beetje vast gelopen met het maken van een practische opdracht. Onze hoofdvraag is:
Hoe kunnen we ons huishouden zo duurzaam mogelijk maken?en daarbij hebben wij de deelvragen:
-
Welke duurzame energiebronnen zijn er?
-
Is het mogelijk om een huis zichzelf te voorzien van voldoende energie?
-
Hoe kunnen huishoudelijke processen verbeterd worden?
-
Wat is noodzakelijk bij het bouwen/renoveren van een duurzame woning?
weet u misschien nog een praktische opdracht bij dit PWS wat leuk en interessant is om te doen?
MVG Sten
-
-
Ha Sten!
Klopt het dat je twee topics gemaakt had op het forum? Ik heb de ander verwijderd, zodat we geen verwarring krijgen en op deze door kunnen communiceren:)
Met betrekking tot het onderzoek: het eerste wat in mij op komt als ik denk aan duurzaam wonen is het gebruik van zonnepanelen. Veel huizen zijn al voorzien van zonnepanelen, maar zeker nog niet alle. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de hoeveelheid zonuren op een dag op de plek waar het huis staat! Je zou kunnen onderzoeken op een bepaalde plek in Nederland of het hebben van zonnepanelen rendabel is. Of je zou kunnen proberen om (samen met je scheikunde docent?) een zonnecel te maken! Kijk daarvoor op deze site!
Wanneer je wat meer out of the box gaat denken: zouden zonnepanelen ook lichtpanelen kunnen zijn? Dus bijvoorbeeld een zonnecel bovenop de kast: Zou het rendabel zijn om deze het licht van de lampen te laten opvangen? Dit zou je bijvoorbeeld kunnen testen met je eigen gemaakte zonnecel.Dit zijn zomaar een paar ideetjes, mocht je een heel andere richting op willen laat het me weten, dan denk ik met je mee!
Groetjes Pauline
-
hallo pauline,
Aller eerst bedankt voor uw reactie,
Aangezien wij een beetje in tijdnood zijn gekomen door onze passieve houding hebben wij gekozen voor een practicum dat we waren tegen gekomen op deze site. Het ging hierbij om het isolatie practicum waarbij we een 2 houten box van 6mm dik hout in elkaar hadden gezet met een ruimte van ongeveer 7 cm verschil tussen de 2 boxen die een spouwmuur moesten voorstellen. Wij hadden donderdag al onze eerste meting van 90 minuten gedaan waarin we een bakje kokend heet water in de middelste box hadden gezet, en geen isolatie materiaal hadden toegevoegd. Dit proefje ging goed en we konden de temperatuur in de box goed waarnemen. Heeft u nog suggesties voor de proef?mvg
Sten
-
Ha Sten!
Wat goed dat jullie naar de andere topics hebben gekeken, dat is inderdaad leerzaam en nuttig. Ik neem aan dat je dit topic hebt bekeken? Hebben jullie er ook op gelet wat Noor dit groepje aanraadt: zorg dat je goed definieert wat duurzaam is, en maak de vragen niet te breed. Jullie tweede deelvraag is daarbij te beantwoorden met 'ja' of 'nee', misschien is het handiger om hier een open vraag van te maken. Bijvoorbeeld: 'Hoe is het mogelijk om een huis zichzelf van energie te laten voorzien?'. Ook is de 3e vraag over de huishoudelijke processen redelijk breed. Huishoudelijke processen kunnen ongetwijfeld op heel veel fronten verbeterd worden, maar ik neem aan dat jullie op het gebied van energiebesparing willen verbeteren?
Met betrekking tot de proef: goed dat jullie gewoon zijn begonnen met het uitvoeren van de proef. Zoals ook bij het topic hierboven denk ik dat het gebruiken van meerdere soorten materiaal een goed resultaat oplevert. Denk hier dus ook weer na over welk materiaal je gebruikt! Een goed isolerend maar zeer milieu vervuilend materiaal: Is dat duurzaam? Hier kun je zelf een grens trekken, maar let op dat je wel consequent blijft.
Mocht het te veel tijd kosten om nog meerdere dozen te gaan bouwen zou je kunnen denken aan het verkleinen van energieverlies door isolatie en/of beperking van ramen. Door te experimenteren met een raam in de doos kun je onderzoeken hoe een raam afbreuk kan doen aan de isolatie van de spouwmuur.
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee!
Groetjes Pauline