Onderzoek prestaties (zweef)vliegtuigen
-
Hallo!
Ik ben Tico, ik vergelijk in mijn profielwerkstuk een aantal zweefvliegtuigen op basis van constructie, wendbaarheid, zicht, etc.
Mijn vraag is: wordt/is er aan de TU Delft onderzoek gedaan naar de prestaties van (zweef)vliegtuigen en zo ja, naar welke punten wordt vooral gekeken en hoe wordt dit aangepakt?
Bedankt!
Tico Martinovic,
Stedelijk Gymnasium ArnhemPS
Ter informatie: als onderzoeksvraag heb ik nu: Welk niet-gemotoriseerd zweefvliegtuig is het beste?
en als deelvragen: Welk vliegtuig is het beste in rechtlijnig vliegen?
Welk vliegtuig is het beste in bochten?
Welk vliegtuig is het best handelbaar?
Welk vliegtuig is het sterkst?Ik ben van plan deze te beantwoorden op basis van materiaal, flaps, winglets, spanwijdte, gewicht, vorm, wendbaarheid, zicht, comfort, sterkte(van de constructie en het materiaal).
Is er nog een aspect dat ik kan onderzoeken om deze deelvragen beter te beantwoorden? -
Hoi Tico,
Wat leuk dat je zweefvliegtuigen wil onderzoeken! Bij het ontwerpen van ieder vliegtuig wordt er gekeken naar de prestaties van het vliegtuig in een windtunnel. Voordat men een vliegtuig bouwt wil je weten hoe het vliegtuig zich in verschillende situaties zal gedragen. Als je artikelen zoekt over onderzoeken zou je eens op Google Scolar kunnen kijken.
Paar tips nog over je vragen: Een zweefvliegtuig is per definitie niet gemotoriseerd dus dat gedeelte is een beetje dubbelop en zou ik weglaten. Ook is het misschien handig om ergens te definieren wat jij verstaat onder "het beste", daar je anders oneindig veel deelvragen zou moeten maken om een goed antwoord daarop te geven.
Wat betreft je deelvragen; misschien kun je ze iets specefieker formuleren. Ik neem aan dat je niet elk soort zweefvliegtuig ooit gebouwd meeneemt in je afweging, maar dat maak ik niet op uit je hoofd- of deelvragen.Groetjes,
Juul -
Hey Juul,
Bedankt voor de tips! Ik zal Google Scholar zeker raadplegen.
Betreffende mijn vragen: er zijn wel degelijk zweefvliegtuigen met (uitklapbare) motor, zelfs enkele met straalmotor! Ik neem de motoren niet mee in mijn onderzoek, dit specificeer ik zo in mijn hoofdvraag.
Ik ben het wel met je eens dat "het beste" een ontzettend breed begrip is, daar zal ik nog eens goed naar kijken om een betere formulering te vinden.
Qua deelvragen: ik ben van plan om een aantal vliegtuigen uit dezelfde klasse (20m-tweezitterklasse) te vergelijken, dit zal ik ook in mijn onderzoeksvragen duidelijker maken.Nogmaals bedankt!
Groeten,
Tico