rc vliegtuig
-
Hallo,
Ik en mijn vrienden zijn van plan om voor onze PWS een rc vliegtuig te bouwen waarmee we ook de aerodynamica gaan testen op de vleugels. Omdat we nu bezig zijn met het zoeken van de benodigde materialen vroegen wij ons af of we misschien wat onderdelen (bijv. transmitter en receiver) kunnen lenen ?
-
Beste Melvin,
Leuk dat jullie een RC vliegtuigje willen bouwen. Helaas moet ik je bij voorbaat al zeggen dat de TU geen materiaal verleent of uitleent. Alle onderdelen die jullie nodig hebben zullen jullie zelf moeten kopen. Wat ik eventueel wel kan bieden is de mogelijkheid om in onze werkplaats te bouwen. Als jullie bij mij een werkplan indienen moet dat wel te regelen zijn. In dit werkplan wil ik onder andere zien:
- een onderzoeksvraag of een probleemdefinitie
- programma van eisen (PvE)
- benodigde materialen
- een stukje theorie (weet wat je doet!)
- beschrijving van het bouwwerk wat je moet doen
Kijk hier voor het door ons speciaal ontwikkelde stappenplan om je onderzoek gestructureerd aan te pakken. Verder lijken me deze websites voor modelbouw van vliegtuigen ook wel handig:
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/
http://www.modelbouw.nl/label/vliegtuigenGrt. Wouter
-
Beste Wouter,
We zijn u al een tijdje bezig met het maken van onze rc vliegtuig. We zijn nu aangekomen bij het bestellen van onze elektronica voor in de vliegtuig. We zijn van plan om een vliegtuigje te maken die voorlopig alleen rechtdoor kan (dit gaan we eventueel later uitbreiden). We hebben Al een kijst gemaakt van de elektronica die we nodig hebben, maar we zijn bang dat niet alles bij elkaar past. We vroegen ons af of u hiervan verstand heeft.
Spullen:
2.4GHz 2-Channel Radio Transmitter Receiver For Radio RC Remote Car Boat T3921A
E-Flite 450mAh 3S 11.1V 30C LiPo Battery 18AWG JST EFLB4503SJ30 : Blade 180 CFX
10x4.5" 1045/R CW CCW Propeller,Multi-Copter clockwise rotating & counter (B)
IMAX B3 7.4V 11.1V 2S 3S lipo-battry Balance Charger for DIY drone
A2208-8T 2600KV Brushless Outrunner Motor+Mystery 30A ESC for Airplane
Alle spullen zijn te vinden op ebay
We hebben bij het uitzoeken van de spullen wel hulp gehad van onze TOA, maar hij wist ook niet alles zeker.Met vriendelijke groet
Melvin
-
Beste Melvin,
Met een vliegtuigje dat alleen rechtdoor kan bedoel je dat het vliegtuig niet bestuurbaar is en dat je dus niet kan corrigeren als blijkt dat het vliegtuig uit balans is? Lijkt me niet de beste optie om dan een test vlucht te maken! Of hadden jullie daarvoor wat anders bedacht?
Van de lijst elektronica die jullie sturen weet ik niks af, dus ik kan jullie niet vertellen of het bij elkaar past. Misschien kun je beter terecht op het eerdergenoemde modelbouw forum dat ik je doorstuurde.
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
We zijn nu klaar met het maken van de vleugels en de sites die je me heb aangeraden hebben goed geholpen!!! Ook zijn we bezig geweest met het voorbereiden van onderzoek. Ik heb gekeken in de agenda van de PWS middagen, wanneer we langs kunnen komen om gebruik te maken van de windtunnel. De planning loopt alleen tot 7 januari. Ik vroeg mij af op welke datum er weer een PWS middag gehouden wordt voor luchtvaart? Ook vroeg ik mij af of er een maximale lengte is gesteld aan de vleugels die in de windtunnel mogen?
Met vriendelijke groet,
Melvin
-
Beste Melvin,
De windtunnel waarin ik normaal test is alleen geschikt voor het testen van vleugelprofielen en wordt momenteel verbouwd. Dus die is tot augustus gesloten. Ik heb op het Science Centre een klein windtunneltje (doorsnede: 15cm x 15cm) tot mijn beschikking, maar daar heb ik het stuurprogramma nog niet voor. Wanneer is je deadline? Ik kan je in februari eventueel wel helpen.
Er komt dit weekend weer een nieuw schema voor de PWS Middag.
Grt. Wouter