Duurzame energie
-
Beste,
Wij doen onze pws over duurzame energie. We hebben tot nu toe 2 deelvragen:
-Wat voor soorten duurzame energie zijn er?Hierin leggen we uit welke soorten er zijn en hoe ze werken.
-Wat zijn de voor- en nadelen van duurzame energie? Hierin leggen we de voor- en nadelen uit van zonne-energie, windenergie, biomassa, waterkracht.
Alleen het probleem is dat we niet weten hoe we nu verder moeten met het verzinnen van nieuwe deelvragen en de uiteindelijke hoofdvraag.
Kunnen jullie ons hierbij helpen?Mvg,
Robin -
Beste @Robin,
Natuurlijk kunnen wij je hier mee helpen! Het is altijd makkelijker (misschien ook beter) om eerst een hoofdvraag te bedenken en dan pas na te gaan welke deelvragen je nodig hebt om deze hoofdvraag te beantwoorden. Heb je al een keer door ons stappenplan gebladerd?
Verder kan ik je aanraden om te bedenken wat je zelf precies interessant vindt aan duurzame energie, en hiermee te kijken hoe je hier een onderzoek of ontwerp omheen kunt bedenken.
Ook kun je op dit forum zoeken op duurzame energie of bijvoorbeeld wind- of zonne-energie. Ik denk dat je dan heel wat onderwerpen van andere scholieren tegenkomt!
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes,
Joost -
Hoi Joost,
Bedankt voor je snelle reactie.
Toevallig heb ik maandag de workshop zonnecellen bij je gevolgd.
Maar we hebben dus wel een paar deelvragen alleen de hoofdvraag vinden we gewoon moeilijk om te verzinnen.
We willen in onze deelvragen neerzetten wat voor soorten er zijn en hoe ze werken, de voor en nadelen en wat de beste plek is om duurzame energiebronnen te plaatsen( zonnecel bijv. op een plek in de wereld waar die het meest oplevert), rekening houdend met de stand van de zon op een dag, het klimaat etc.
Hier moeten we dus eigenlijk alleen onze hoofdvraag aan toevoegen. Dus ja.. -
Beste @Robin,
Helaas kan ik niet je hoofdvraag voor je bedenken. Kun je me misschien vertellen wat jullie tot nu toe hebben bedacht als hoofdvraag? Het maakt niet uit als deze niet zo goed is maar probeer iets te formuleren, dan kunnen we vanuit daar verder werken.
Uit het stappenplan:
Stel jezelf de vraag: “Wat wil ik te weten komen over mijn onderwerp?”, het antwoord hierop is je doel. Formuleer dit doel nu in de vorm van een vraag, probeer dit kort en bondig te houden. Je hoofdvraag wil je het liefst als een open vraag formuleren, d.w.z. dat deze niet met ja of nee te beantwoorden is. Dit zorgt ervoor dat je onderzoek uitgebreider wordt.
Voorbeeld:
In welke toepassingen kan waterstof in de toekomst fossiele brandstoffen vervangen?Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Joost -
Hoi JoostR,
Onze hoofdvraag luidt: Welke vormen van duurzame energie zijn er en hoe werken deze? Alleen we hebben nu dus al een deelvraag die zo heet waarin staat welke vormen er zijn. In de andere deelvraag staat beschreven hoe een zonnepaneel nou precies werkt ( met de resultaten van de workshop) .
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.Ik hoor graag van je,
Robin -
Beste Robin,
Het is niet de bedoeling dat een deelvraag dezelfde vraag stelt als je hoofdvraag.
Ik denk dat jullie hoofdvraag op zich in de goede richting is maar je moet bedenken dat er een eindeloos aantal vormen van duurzame energie bestaat. Probeer deze daarom specifieker te maken naar een aantal vormen van duurzame energie waar je je op wilt focussen.
Verder denk ik dat jullie deelvragen prima onderverdeeld kunnen worden naar de verschillende vormen waaronder dan ook zonne-energie. Probeer het eens iets specieker op te schrijven met behulp van bijvoorbeeld bullet points. Zoals:
- Hoofdvraag: Welke vormen van duurzame energie zijn er en hoe werken ze?
- Deelvraag 1: ....
- Deelvraag 2: ....
Groetjes,
Joost - Hoofdvraag: Welke vormen van duurzame energie zijn er en hoe werken ze?