Chemische tuin, Zilversulfaat
-
Hallo,
Ik ben bezig met een profielwerkstuk over een chemische tuin. Zouten die reageren in natriumsiliciaat. Zilversulfaat geeft een verschillend resultaat in vergelijking met andere zouten,zie afbeelding.
andere zouten reageren zo
https://www.google.nl/search?q=chemische+tuin&espv=2&biw=1280&bih=914&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiv4eGb3qrQAhUrDcAKHY8CAqMQ_AUIBigB#imgrc=skKM2BEUsDmetM%3AHoe denken jullie dat dit komt ? Ik dacht zelf aan iets zoals druk verandering bij de osmose.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Vriendelijke groet,
AngeliquePs. Insta: chemicalgarden_
-
@angelique ik bedoel zink sulfaat, ipv zilversulfaat
-
@angelique
Beste Angelique,Zou je misschien iets uitgebreider kunnen uitleggen wat je aan het doen bent en wat voor verschil je merkt tussen zouten en zink sulfaat. Misschien een korte omschrijving wat je ziet tijdens de reactie. Het verschil wat ik nu zie is dat andere zouten omhoog lopen en bij zink sulfaat reageert hij op zijn "plek".
Ik wil even zeker zijn dat ik het goed heb begrepen.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
- zinksulfaat
Beste Sanne,
Ja, je begrijpt het goed ik vraag me af waarom zinksulfaat niet omhoog groeit. Terwijl alle andere zouten die we hebben geprobeerd omhoog groeien.
Het omhoog groeien valt te verklaren doordat de osmose zorgt voor opwaartse druk, waardoor het membraan scheurt op het hoogste punt. Maar ik begrijp niet waarom dit niet gebeurt bij zinksulfaat.Ik hoop dat je me kan helpen
-
Ik lees dat je een membraan gebruikt. Hoe ziet de proef er precies uit? Zou een korte uitleg kunnen geven van de proef die je doet. Als ik weet welke stoffen je gebruikt en wat de manier is, dan kan ik wellicht achterhalen wat er gebeurt.
Groetjes,
Sanne -
Wij gebruiken een oplossing van natriumsilicaat in water. Massa percentage 50%. Bij het toevoegen van een zoutkristal zinksulfaat. Slaan de zink ionen neer met de silicaat ionen en ontstaat er een semipermeabel membraan. Bij andere zouten de we hebben geprobeerd bijv. calciumnitraat bouwde de druk binnen het membraan zich op door osmose en door scheuring van het membraan groeit het kristal omhoog. Alleen bij zinksulfaat groeit het kristal niet omhoog maar vormt er zich een soort blaasje. Zie foto.