Endotherme reactie
-
Beste heer/mevrouw,
Voor ons PWS willen wij een apparaat ontwerpen die chemisch een blikje frisdrank kan koelen. Wij willen dit doen met een endotherme reactie. Wij hebben alleen moeite met het vinden van een juiste endotherme reactie, omdat veel van deze stoffen giftig zijn. Hebben jullie een idee hoe wij een goede endotherme reactie kunnen vinden die niet gevaarlijk voor de gezondheid is?
Met vriendelijke groet,
Joeri en Jorran -
@bonjoeri
Beste Joeri en Jorran,Hoe zien jullie het project voor jullie? Willen jullie echt een apparaat maken zoals bijvoorbeeld een koelkast of zoiets?
Jullie kunnen voor voorbeelden op dit topic kijken, want zij hadden een soortgelijk onderwerp. Als jullie nog meer hulp nodig hebben hoor ik het graag. Als het kan met extra uitleg want dan kan ik beter helpen.Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
In ons PWS willen we inderdaad een soort van mini koelkastje maken, waar 1 blikje frisdrank in past. In dit koelkastje willen wij een endotherme reactie laten plaats vinden op het moment dat wij het blikje frisdrank inbrengen. Dus geen koelkast die continu koud is, maar alleen op het moment dat iets snel koud moet worden.
Op dit moment zijn we ons vooral aan het focussen op het oplossen van een zout zoals amoniumnitraat. Dit is, omdat we bij zo'n soort reactie de stoffen erg makkelijk kunnen recyclen door de oplossing in te dampen.
Het probleem waar wij nu alleen tegen aan lopen, is dat veel zouten een hydraat vormen wat een exotherme reactie is. We hebben verschillende zouten opgelost, waarvan wij dachten dat ze erg koud zouden worden, maar doordat het zout een hydraat vormde(denken wij) werd het opeens warm.
Nergens kunnen wij vinden hoe we nou precies de oploswarmte goed kunnen berekenen waar je ook rekening houdt met de vorming van een hydraat. Zou jij ons hier misschien mee kunnen helpen?Groet,
Joeri en Jorran -
@bonjoeri
Beste Joeri en Jorran,Welke zouten hebben jullie opgelost in water, want het is een beetje afhankelijk van het zout of het een hydraat vormt. Misschien kan ik even kijken naar wat jullie hebben gedaan en dit verklaren.
Groetjes,
Sanne