PWS: Aerodynamica in de Formule 1
-
Hallo,
Ik ben Dani Penders en ik wil mijn profielwerkstuk graag schrijven over aerodynamica specifiek toegespitst tot de Formule 1. Ik zit echter met een vraag, Ik heb moeite met het formuleren van een goede hoofdvraag. Ik weet niet precies wat realistisch is om te onderzoeken en of ik bepaalde dingen überhaupt wel nauwkeurig kan onderzoeken. Ik heb wel al de eerste drie deelvragen opgesteld.
Deelvraag 1: Wat is aerodynamica?
Deelvraag 2: Wat zijn de toepassingen van aerodynamica in het dagelijks leven?
Deelvraag 3: Hoe wordt aerodynamica gebruikt in de Formule 1?
...Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kan iemand mij een beetje op weg sturen?
Groetjes,
Dani Penders
-
Hoi Dani,
Ik ben zelf geen student op TU delft, maar volgens mij is jouw hoofdvraag jouw derde vraag. Hou er trouwens ook rekening mee dat je een experiment moet opzetten. Want dat lijkt me moeilijk bij dit PWS. Hint TU delft heeft volgens mij beschikking over een windtunnel. Daarnaast zijn er ook middagen waar ze je helpen met je PWS en waar je proefjes kan doen voor je PWS. Heel veel succes.
Groetjes Maurits
-
Hoi Dani,
leuk dat je je PWS over aerodynamica wil doen!
Als je op deze website op "stappenplan" klikt krijg je uitleg over hoe je goede hoof- en deelvragen op kan stellen. In principe is het zo dat je eerst bedenkt of je iets wil onderzoeken/verklaren of dat je iets wil ontwerpen. Vervolgens bedenk je een specifieke vraag waar je antwoord op zou willen. Bijvoorbeeld "Hoeveel neerwaartse kracht moet de spoiler van auto type X genereren om in een bocht niet te slippen?". Iedere deelvraag geeft vervolgens antwoord op je hoofdvraag. De workshop voor de windtunnel zit denk ik al vol dus zou je de spoiler willen testen in een windtunnel dan zal je die zelf moeten bouwen.Groetjes,
Juul